Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Kudy jezdí tudy slibuje: Do Plzně za poloviční dobu, plánuje Bárta

Ekonomika

  16:09
PLZEŇ - Strategickou stavbou v Plzeňském kraji je III.železniční koridor. Cesta osobním vlakem z centra Prahy do Plzně se nejdéle do tří let zkrátí ze 140 na 72 minut. Sdělil to na návštěvě Plzně ministr dopravy Vít Bárta. Dále prý také nepočítá se slibovaným obřím tunelem z Prahy do Berouna.

Ministr Vít Bárta v Plzni foto: ČTK

Po jednání s náměstkem hejtmana Plzeňského kraje Jaroslavem Bauerem a plzeňským primátorem Pavlem Rödlem to řekl ministr dopravy Vít Bárta. Podle něj jde o nejzásadnější závazek, s nímž do Plzně přijel.

Plzeňský kraj dnes, údajně jako první v ČR, navrhl, aby vybrané silnice II.a III. třídy (krajské silnice) podléhaly placení mýtného. Důvodem je, že tyto tepny jsou v regionu specificky velmi silně přetíženy nákladní silniční přepravou. "Do příštího týdne očekávám vydefinování minima komunikací, protože jde jednoznačně o nestandardní opatření, které bychom zahrnuly do koncepčních úvah, jež bychom rádi promítli do jednání s Kapschem (provozovatelem mýtného systému) v příštích týdnech," uvedl Bárta.

Slibovaný tunel nebude

Bárta také v Plzni uvedl, že s investicí do pětadvacetikilometrového železničního tunelu z Prahy do Berouna, jejíž náklady byly vyčísleny na 33 miliard korun, stát nepočítá. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) jako investor musí najít levnější řešení. SŽDC je podle svého mluvčího Pavla Haly připravena vypracovat rychle náhradní projekt optimalizace současné trati, který ale výrazně nesníží dobu cesty mezi Prahou a Berounem. Železniční koridor z Prahy přes Plzeň do Chebu bude podle Bárty hotový nejdéle do tří let a zkrátí jízdu centra Prahy do centra Plzně osobním vlakem i rychlíkem na polovinu.

Po dokončení stavby III. koridoru z Prahy do Plzně bude podle ministra železnice "více než konkurenceschopná". "Jsem velmi rád, že mám v Plzeňském kraji oporu v tom, že podpora výstavby koridoru mezi Norimberkem a Slovenskem, je strategickou dopravní osou nejen pro osobní, ale i nákladní přepravu," uvedl Bárta. Kraj tuto aktivitu vítá, investice do železnice považuje jako zásadní, protože ji podle Bauera považuje za páteř dopravní obslužnosti celého regionu.

Čtěte také

"Jestliže dnes Prahu a Plzeň spojuje kvalitní dálniční tepla (dálnice D5), tak přesto výstavba na železnici umožní to, aby se v osobní přepravě železnice stala konkurenceschopnou," dodal. Osobní vlak, který dnes jezdí z centra Plzně do centra Prahy 140 minut, je v porovnání s dálnicí velmi obtížně konkurenční. Proto dal ministr závazek, aby do nejpozději tří let byla jízdní doba poloviční. Investice na III. koridoru, tak jak je vláda uvažuje, budou pokračovat v rychlém tempu.

"Na III. koridoru ale nepočítáme se zásadní stavbou tunelu mezi Prahou a Berounem, která je v současné době natolik finančně náročná, že budeme hledat efektivnější a méně náročná řešení, než abychom se neuváženě pustili do tak zásadní investice," dodal.

Bárta se dnes s krajem dohodl, že vytvoří společnou pracovní skupinu, která přehodnotí priority co stavět a co ne a "hlavně jak stavět levněji".

Koordinovat ji bude plzeňský poslanec Jaroslav Škárka (VV). Absolutní prioritou ministerstva i kraje bude pomoc konkrétním lidem v konkrétních obcích, tedy výstavba obchvatů. Do konce roku je skupina vytipuje a připraví jejich rozpočty. "Rozhodování o tom, kde se bude stavět, se bude činit tady v kraji, ne v Praze," dodal ministr.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!