Výrazně přibylo dětí, které létají úplně samy. Vydávají se například na prázdninové studijní pobyty. Právě pro ně třeba existuje služba, kdy si dítě na letišti přebere odpovědný pracovník, provede jej odbavením i kontrolami a poté předá stevardce. V cílové destinaci je postup podobný.
Počet samostatně cestujících dětí se zvyšuje. V číslech: například portál Letuška prodal letos v červenci a srpnu o 65 procent meziročně více letenek pro děti bez doprovodu rodičů.
Emirates zprovozní nejdelší linku světa Dubaj-Panama. Let potrvá přes 17 hodin |
„Je to v historii poprvé, co jsme zaznamenali tak výrazný posun v této kategorii. Děti nejčastěji létají do Londýna, Austrálie, USA a na Maltu. Vedle dospívajících se mezi nimi objevují třeba i osmiletí turisté. Obecně ale můžou cestovat bez doprovodu dospělého od dvanácti let.“ popisuje ředitel portálu Josef Trejbal.
Ve srovnání s loňskem prodala Letuška i více dětských letenek jako takových. Tedy i těch, kdy potomci cestovaly s rodiči. Letos to bylo 2186, loni 1325, tedy nárůst o 65 procent.
Nejsou to náhodná čísla, výrazné více dětských cestujících hlásí třeba i České aerolinie. A to hlavně u charterových letů. „Hodnotili-li bychom pouze tuto přepravu, tak jsme v období leden až srpen 2015 zaznamenali meziroční nárůst počtu dětí o 195 procent,“ vypočítává mluvčí ČSA Daniel Šabík.
Dětské palubní lístky jsou obecně levnější než ty pro dospělé, snížení původní ceny se pohybuje v desítkách procent v závislosti na konkrétních aerolinkách. Dá se také říci, že letecké společnosti obecně tomuto trendu napomáhají snižováním cen „rodinného“ létání.
Bez zábavy to nejde
A také službami. Kromě výše zmíněného doprovodu na letištích jsou k mání na palubách letadel třeba speciální dětská jídla.
„Češi s dětmi dnes létají už i na delší trasy a letecké společnosti proto pro ně připravují speciální nabídku palubní zábavy. Čeští klienti se v rostoucí míře ptají na podmínky přepravy dětí. Mají zájem o doplňkové služby jako speciální dětská jídla nebo palubní zábavu - hračky, omalovánky, časopisy a zábavní obrazovky, kde je možné sledovat také dětské filmy a seriály nebo hrát interaktivní hry,“ popisuje Věra Janičinová, která má ve společnosti Student Agency na starosti sekci letenek.
Podle Janičinové nelze přesně vyčíslit nárůst prodaných dětských letenek. Nicméně podle interních odhadů jejich počet loni vyskočil o desítky procent.
Anketa
Pustili byste dítě samotné na cestu letadlem?