8. září 2016 11:30, aktualizováno  16:20 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Náklady na provoz Lítačky jsou podobné jako u opencard, tvrdí opozice

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Adriana Krnáčová s Lítačkou. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Adriana Krnáčová s Lítačkou. | foto:  Michal Šula, MAFRA

PRAHA Náklady na provoz nové karty na městskou hromadnou dopravu s názvem Lítačka nejsou výrazně nižší než náklady, které Praha platila za provoz kritizované karty opencard. ČTK to řekli zastupitelé opoziční ODS, TOP 09 a pirátů, které si ve čtvrtek primátorka Adriana Krnáčová (ANO) pozvala na schůzku. Lítačka postupně nahrazuje dosluhující opencard, která město vyšla na 1,75 miliardy korun. Kvůli opencard ve čtvrtek padly podmíněné tresty u soudu.

Český rozhlas už dopoledne citoval analýzu, podle které Praha za pořízení karty zaplatila 8,2 milionu korun, měsíční provoz vychází na 4,4 milionu.

„Cena za vývoj je pochopitelně nižší než u opencard. Ale srovnávat ceny za vývoj softwaru před deseti lety a dnes je naprosto nefér. Vývoj v této oblasti je ten nejrychlejší a sráží ceny razantně dolů. Pro mě je zásadní to, že měsíční náklady jsou v podstatě totožné jako u opencard a žádnou úsporu nepřinesou,“ řekl ČTK předseda pražské ODS Filip Humplík. Podle něj zelená kartička pouze nahradila červenou. „Slibovaná mobilní aplikace nikde. Možné využití pouze v MHD,“ doplnil. Podobného názoru je i předseda klubu pirátů Jakub Michálek. „Náklady se podařilo snížit jen o dvanáct procent, ale podle magistrátu je lze dále snižovat. Chceme, aby to radě uložilo zastupitelstvo,“ sdělil Michálek ČTK.

Primátorka Adriana Krnáčová s finální verzí nové pražské karty Lítačka.
Finální podoba nové městské karty Lítačka.

Předseda klubu zastupitelů za TOP 09 Václav Novotný, kterého ve čtvrtek soud v kauze opencard nepravomocně zprostil viny, upozorňuje i na další okolnosti týkající se Lítačky. Podezření podle něj budí způsob, jakým byla Lítačka pořízena. Vedení města totiž bez otevřené veřejné soutěže vybralo jako dodavatele firmu XT-Card. „Nová karta Lítačka je projektem silné vlivové skupiny uvnitř hnutí ANO,“ tvrdí Novotný v dopise, který rozeslal zastupitelům.

Soud ve čtvrtek v kauze opencard uložil bývalému primátorovi Bohuslavu Svobodovi (ODS) podmíněný trest 2,5 roku, další exprimátor Tomáš Hudeček (dříve TOP 09) dostal dvouletou podmínku stejně jako někdejší radní pro dopravu Josef Nosek. Nejpřísnější potrestání - tříletou podmínku - si podle pražského městského soudu zaslouží bývalá radní pro IT Eva Vorlíčková a šéf magistrátního IT odboru Jan Teska. Deset z 15 obviněných včetně tří současných pražských zastupitelů soud zprostil viny. Verdikt není pravomocný, všichni odsouzení se okamžitě odvolali.

Podle primátorky Adriany Krnáčové (ANO) je nyní u Lítačky ve fázi pilotního provozu úspora ve srovnání s náklady na opencard 37 milionů. Po skončení tohoto provozu by podle ní měla být ještě větší, téměř o polovinu. „Provoz je teď dokonce levnější než provoz opencard v roce 2015,“ řekla rozhlasu Krnáčová.

Karty Lítačka město vydává od března a postupně nahrazují opencard. Pilotní provoz měl původně skončit v červnu, rada jej ale prodloužila do srpna a pak do září. Vedení Prahy dosud nechtělo zveřejnit, kolik bude projekt stát, a tvrdilo, že náklady řekne až v okamžiku ukončení pilotního provozu.

Lítačku Praze dodala firma XT-Card. Správcem je městská firma Operátor ICT. Opencard vlastnilo asi 1,2 milionu lidí. Město má s jejím majitelem, firmou eMoneyServices, nevyřešené spory. EMS po magistrátu žádá téměř 700 milionů korun, o další desítky milionů se už soudí.

ČTK
  • 2Diskuse




Rakovina prsu může postihnout každou ženu. Včasné odhalení je klíčové
Rakovina prsu může postihnout každou ženu. Včasné odhalení je klíčové

Říjen je celosvětově označován jako měsíc boje proti rakovině prsu. Cílem řady kampaní a přednášek je především poukázat na to, že rakovina prsu může postihnout každou ženu bez ohledu na věk. Včasné nalezení nádoru značně zvyšuje šanci uzdravení.