Sobota 11. července 2020svátek má Olga 15 °C občasný déšť Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Maďaři chtějí vybírat mýtné po firmě Kapsch. Tvrdí, že budou o půlku levnější

Ilustrační foto: Mýtná brána | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ilustrační foto: Mýtná brána | foto: Shutterstock

PRAHA O provoz mýtného systému v Česku projevila zájem další společnost. Jde o satelitního výběrčího mýta z Maďarska, společnost National Toll Payment Services PLC. Ministerstvu dopravy nabídla, že bude v tuzemsku mýto spravovat od 1. ledna 2017, kdy končí dosavadní smlouva se společností Kapsch.

Úřadu sdělila, že proti pondělním zhruba dvěma miliardám korun za roční provoz mýtných bran dokáže cenu snížit zhruba na polovinu.

Podobnou nabídku obsahující také významné slevy zaslala na ministerstvo v lednu i společnost SkyToll provozující od roku 2010 slovenský mýtný systém. Podle médií je firma spojována s nejbohatším Čechem Petrem Kellnerem. Jedním z jednatelů SkyTollu je Robert Ševela, který je zároveň investičním šéfem PPF.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) následně uvedl, že úřad primárně bude o zajištění výběru po skončení letošního roku jednat s Kapschem, nabídkou SkyTollu se ale jako dobrý hospodář bude také zabývat.

Podle experta na mýtnou problematiku Ondřeje Zaorala z poradenské společnosti Inoxive je nyní reálné, že s nabídkou přijdou i další zájemci a ministerstvo se tak bude muset zabývat i jejich nabídkami. Protože ale úřad nestanovil žádná kvalifikační kritéria, může mu v krajní situaci poslat podle něho nabídku každý, kdo má představu, jak by výběr mýta v Česku technologicky zvládl.

„Na druhou stranu ale nemá žádná z těchto nabídek závaznou formu, protože bez předchozí poptávky státu nejsou takovéto návrhy relevantní,“ dodal Zaoral. Neobává se proto, že by nynější nabídky mohly komplikovat budoucí veřejnou soutěž, kterou ministerstvo plánuje vyhlásit. „Větší váhu, než jako prostředek pro mediální tlak, takto podané nabídky nemají, současná situace ale vystihuje zmatek, jaký v otázce mýta panuje na ministerstvu dopravy,“ dodal.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za téměř devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 67 miliard korun. Za stavbu a provoz systému stát Kapschi a jeho subdodavatelům vyplatil zhruba 18 miliard korun bez DPH.

Na podzim může přijít katastrofa, varuje bývalý viceguvernér centrální banky

Pro Čechy je nebe nízko, píše ve své knize Mojmír Hampl. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Patří mezi nejtalentovanější a nejznámější ekonomy v Česku. V pouhých 32 letech se stal viceguvernérem České národní...

Velké srovnání cen zubařských zákroků. V regionech se liší i o tisíce

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Stomatologie je už léta oborem, v němž pacienti musí hodně platit. Pomalu se to ale mění. Akutní péče je díky větší...

Radit lidem, aby během pandemie seděli doma, byla chyba, říká Pavel Pafko

Přední chirurg a brzy osmdesátník Pavel Pafko má za sebou tři etapy... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Zdůrazňuje, že není žádný king, ani se nepovažuje za mimořádně talentovaného. Pavel Pafko prý jen pracoval víc než...

Advantage Consulting, s.r.o.
R&D INŽENÝR ve STROJÍRENSTVÍ

Advantage Consulting, s.r.o.
Praha, Středočeský kraj
nabízený plat: 60 000 - 75 000 Kč