Pondělí 18. ledna 2021svátek má Vladislav -3 °C sněžení Předplatné LN
aktualizováno  Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Metro D z Pankráce do Písnice vyjde na 25 miliard. Bez dotací z Evropy nebude

Metro D - vizualizace stanice Písnice | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Metro D - vizualizace stanice Písnice | foto: METROPROJEKT Praha a.s.

PRAHA První úsek trasy metra D povede z Pankráce do Písnice a vyjde na 24,69 miliardy korun. Jeho výstavbu schválili radní hlavního města. Zároveň projekt zařadili do takzvaného operačního programu doprava, ve kterém chce město získat na výstavbu peníze z evropských fondů. Trasa by měla být hotova do roku 2022.

V současné době jsou ve hře dvě varianty napojení trasy D na trasu C. Stanice Pankrác by byla buď přestupní, too znamená, že by byla vybudována nová samostatná stanice Pankrác - stejně jako je tomu u ostatních přestupních stanic.

Nebo by město vybudovalo odbočku z trasy C, kdy by soupravy z obou tras zastavovaly ve stávající stanici Pankrác. "To ještě rozhodnuto nebylo," řekl radní Jiří Pařízek (TOP 09) s tím, že definitivní rozhodnutí je možné očekávat v prvním čtvrtletí příštího roku.

Pražské metro - mapa současných a plánovaných linek

Pražské metro - mapa současných a plánovaných linek

Při rozhodování, ke které variantě se město přikloní, vezme Praha ohled jednak na finanční náročnost projektu, pak podle Pařízka také sehraje svou roli i výše možných financí z Evropské unie. Varianta s přestupní stanicí je podle radního o čtyři miliardy korun dražší a je na samé hraně toho, kolik by mohla Praha z unie získat.

Primátor uvedl, že svou roli sehrají i budoucí provozní náklady vybudované trasy. "Například v Londýně vědí, že důležitější než výše samotné investice je částka za údržbu a provoz," řekl Tomáš Hudeček. To prý v Praze v minulosti neplatilo a na provozní náklady město příliš nebralo ohled.

Bez evropských peněz to nepůjde

Praha chce nyní připravit žádost o dotaci z evropských fondů. Podle Hudečka město nemá peníze na to, aby trasu D postavilo ze svého rozpočtu. "Uděláme vše pro to, aby stavbu spolufinancoval i stát. Bez evropských peněz nelze metro stavět a měl by se na tom podílet právě i stát," řekl Hudeček. Ve světě je podle něj financování ze strany státu zcela běžné.

Pokud by se Praha rozhodla pro variantu odbočení, pak ve stanici Pankrác by se střídaly vozy tras C a D, ve špičce by jezdily tak, že za dva vlaky trasy C by byla vložena souprava z trasy D. Večer a o víkendech by se pravidelně střídaly po jedné soupravě z každé trasy. "Tato varianta je již předpřipravena, odbočka je hotova, a znamená, že bychom nemuseli stavět novou stanici," řekl Pařízek.

V případě nové stanice by se musela vybudovat nejen nová stanice, ale také nový přejezd mezi oběma trasami.

Stanice metra D v Krči.

Vizualizace stanice metra D - Nemocnice Krč

Nová trasa D by měla měřit přes deset kilometrů a měla by obsloužit několik sídlišť v oblasti Krče, Lhotky, Libuše, Nových Dvorů a Písnice a další spádové oblasti. Odlehčit by měla lince C.

Kromě úseku od Pankráce na jih se v budoucnu počítá s trasou mezi náměstím Míru a Pankrácí. Vznikla by tak dopravní varianta k Nuselskému mostu, který bude třeba v budoucnu opravit.

Základní údaje o pražském metru

  • Celková délka: 59,5 kilometru
  • Počet stanic: 57
  • Trasy: (Dejvická-Depo Hostivař) - 11,3 km; 13 stanic , B (Černý Most-Zličín) - 25,6 km; 24 stanic, C (Háje-Letňany) - 22,7 km; 20 stanic
  • První otevřený úsek: Kačerov-Florenc (trasa C, 6,6 km, devět stanic), 10. května 1974
  • Poslední otevřený úsek: Ládví - Letňany (trasa C, 4,6 km, tři stanice), 9. května 2008 Počet cestujících: 531 milionů/rok (2011)
  • Průměrná cestovní rychlost: 34,6 km/h
  • Prodloužení trasy A v úseku Dejvická - Nemocnice Motol by mělo být dokončeno v roce 2014; délka 6,1 km, čtyři stanice.
  • Praha původně plánovala prodloužit trasu A až na letiště v Ruzyni (přes stanice Bílá Hora, Dědina, Dlouhá Míle a Staré letiště), ale kvůli nedostatku peněz trasu zkrátila.
  • Rada hlavního města Prahy dnes schválila záměr výstavby trasy metra I.D z Pankráce do Písnice v délce zhruba deset km.
  • Kromě úseku I.D od Pankráce na jih se v budoucnu počítá s trasou mezi náměstím Míru a Pankrácem.
,

TEST e-shopů potravin: Ráno objednáte, po obědě pečete. Nebo za tři dny

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Když před necelými třemi lety testovala MF DNES internetové prodejce potravin, nacházela se většina Čechů ve stadiu...

Zařiď to, nebo ti vypálím barák. Jak fungovala fotbalová chobotnice

Roman Berbr na mimořádné valné hromadě Fotbalové asociace ČR. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Pro Náčelníka, jak mu přezdívají, bylo přichystáno pravé šampaňské, propiska s gravírovaným jménem Berbr, manžetové...

Tečka za čínskou érou. Skupina Lobkowicz řeší zavírání dalších pivovarů

Pivovar Klášter | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Skupina Lobkowicz se zbavuje „těžkého nákladu“. V ohrožení jsou tři ze sedmi pivovarů. Kromě Uherského Brodu a Kláštera...

Neptejte se bezdětných žen na mateřství! Ubližuje jim to víc, než si myslíte, říká psycholožka
Neptejte se bezdětných žen na mateřství! Ubližuje jim to víc, než si myslíte, říká psycholožka

Každé mladé ženy se její okolí ptá na otázky týkající se mateřství... a to nemusí být příjemné. Dotazující často neví, co daný pár zrovna prožívá,...