Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Metrostav: O prodražení tunelu Blanka o 10 miliard věděl už Bém

Ekonomika

  13:26
PRAHA - Metrostav si stojí za zdražením pražského tunelového komplexu Blanka. Zvýšení ceny mluvčí firmy František Polák přičítá nutným změnám v technologiích, změněným požadavkům magistrátu nebo inflační valorizaci. Zvýšení podle něj není jen za práce Metrostavu, ale také například u dodavatelů technologií.

Tunel Blanka při dni otevřených dveří foto:  Jan Zatorsky, Lidové noviny

Řekl to v pondělí v reakci na oznámení pražského primátora Bohuslava Svobody (ODS), že stavba bude až o deset miliard dražší.

"Metrostav nikde nemění ceny a nikde nezdražuje! Pouze dle smlouvy nárokuje úhradu provedených a investorem předem odsouhlasených prací," řekl Polák LN.

Tunel Blanka, který je součástí severozápadního úseku městského okruhu, měl původně stát včetně DPH 21,2 miliardy korun za stavební část a 4,2 miliardy za technologie. Dalších 1,58 miliardy měly podle smluv stát inženýrská a projektová činnost, geologický či archeologický průzkum nebo výkup pozemků.

Podle dokumentu, který pro vedení Prahy zpracoval magistrátní odbor městského investora, mají být nyní stavební práce dražší o pět miliard, technologie si mají vyžádat o více než miliardu korun více a Praha by měla připlatit o půl miliardy i na dalších nákladech.

Inflační valorizace má navíc cenu díla zvednout o dalších 3,5 miliardy korun. Celkem by tedy měla Praha zaplatit 37,1 miliardy.

Zdražení kvůli změnám
Polák navýšení stavebních cen vysvětluje novými požadavky Prahy. Změnilo se například zadání k výstavbě Trojského mostu. "V zadávací dokumentaci byl jednoduchý most přes Vltavu v Troji. Po uzavření kontraktu vyhlásilo město Praha architektonickou soutěž, kterou vyhrál most jiný - výrazně dražší," vysvětlil LN Polák.

Původní verze mostu měla stát asi 400 milionů korun, změna mostní konstrukce a další nové požadavky ale cenu zvýšily o 720 milionů korun.

V průběhu stavby také Metrostav změnil zajištění stavebních jam kvůli spodní vodě nebo konstrukce tunelů kvůli upřesněným výpočtům. "Všechny věci, které tam byly navíc, chceme zaplatit," poznamenal Polák.

Z magistrátních dokumentů také vyplývá, že kvůli bezpečnostním úpravám po propadu tunelu v blízkosti Šlechtovy restaurace, se stavba prodražila o více než 200 milionů korun.

Zdražení musel tušit už Bém
Z těchto údajů vyplývá, že alespoň o některých z vyšších nákladů věděl magistrát již za minulého vedení radnice. To potvrdil zdroj, který je s průběhem stavby seznámen, ale který nechtěl být jmenován. Jako příklad uvedl nový Trojský most, u kterého zdražení bylo jasné již v době přepracování dokumentace, což bylo již před několika lety. Bývalé vedení Prahy v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS) přitom trvalo na tom, že se celé dílo neprodraží.

Stejně město odmítalo, že by měl být tunel dokončen později. Původní termín byl stanoven již na letošní podzim, později se kvůli zpoždění navazující části u Strahovského tunelu prodloužil na rok 2012. Náměstek primátora Karel Březina ale minulý týden uvedl, že z finančních důvodů bude komplex dokončen v roce 2014.

Další posun dokončení?
Podle informací ČTK ale hrozí, že za současného stavu financování se tento termín opět odsune. Toho se obává i zastupitel TOP 09 Tomáš Hudeček. Ten upozornil, že letošní návrh rozpočtu na Blanku počítá pouze se čtyřmi miliardami korun, loni to podle něj bylo o miliardu více.

Navíc Březina České televizi řekl, že Praha Metrostavu dluží za loňský rok dvě miliardy, které byly převedeny na jiné práce. Podle Hudečka by Praha měla sehnat potřebné peníze, obává se totiž, že prodlužování stavbu prodraží.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!