Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Ministr dopravy Ťok bude možná pokračovat, Babiš mu slíbil podporu v mýtu

Ekonomika

  12:17aktualizováno  14:22
PRAHA - Premiér v demisi Andrej Babiš nevyloučil, že současný ministr dopravy Dan Ťok (oba ANO) bude pokračovat i v nové vládě, kterou by mělo sestavit hnutí ANO se sociálními demokraty s podporou komunistů. Ministr dříve uváděl, že necítí podporu ANO v kauze mýtného tendru, proto nechtěl pokračovat.

Ministr dopravy Dan Ťok. foto:  Petr Topič, MAFRA

V pondělí Babiš řekl, že Ťoka v mýtu podporuje. Nicméně současně uvedl, že jeho podporu má například i ministr spravedlnosti Robert Pelikán (ANO), který chce skončit v politice. Ťok se podrobněji vyjádřit odmítl.

ANO chce být pro všechny, ale to nejde, říká Ťok

V polovině května Ťok řekl, že už nechce být ministrem v příští vládě, mimo jiné kvůli stupňujícím se požadavkům komunistů. Navíc v té době cítil slabou podporu od hnutí ANO v prosazování tendru na výběr mýta. Tehdy uvedl, že zvažuje i odchod ze Sněmovny, kam byl zvolen v říjnových volbách. Dodal, že se své rozhodnutí revidovat nechystá. „Muselo by se něco zásadního stát, kdyby premiér chtěl a přišel s tím, že podpora v mýtu bude zcela zásadní, protože tady jde o tu podporu, můžeme se o tom bavit, ale vůbec to nepředpokládám,“ konstatoval. K Ťokovi mají výhrady komunisté i sociální demokraté.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v květnu zrušil, zatím nepravomocně, současný tendr na provozovatele mýtného systému po roce 2019. Ministerstvo dopravy v tendru vybralo konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF miliardáře Petra Kellnera a slovenský SkyToll. S cenou 10,75 miliardy korun měla deset let s použitím satelitní technologie vybírat a spravovat mýtné na dálnicích a silnicích první třídy. Soutěže se účastnily ještě současný provozovatel Kapsch, maďarský National Toll Payment Services a německá firma T-Systems. Ministerstvo dopravy nyní řeší náhradní varianty řešení mýtného systému.

Výstavba nových dálnic stojí méně než dříve

Ve výstavbě je nyní téměř 200 kilometrů nových silnic. Kilometr dálnice stojí 152 milionů korun, což je o 55 procent méně než před deseti lety. Za uplynulé čtyři roky stát vydal na dopravní výstavbu celkem 385 miliard korun. Na pondělní tiskové konferenci to uvedli premiér v demisi Andrej Babiš a ministr dopravy Dan Ťok (oba ANO). 

Ke snížení cen vedl zejména konkurenční boj stavařů, kteří svými nabídkovými cenami postupně snižovali ceny dolů. V současné době jsou však podle Babiše stavařské společnosti na hranici svých kapacit a další zlevňování už neočekává.

Letos má zahajování nových staveb pokračovat, připravena je výstavba více než 150 kilometrů nových silnic. Podle Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) však nelze při současném tempu stihnout státen daný termín dokončení dálniční sítě v roce 2050. Vláda je kvůli pomalé výstavbě a opravám silnic dlouhodobě terčem kritiky. Podle NKÚ se výstavba nemá zrychlit ani v příštích letech.

Podle předsedy vlády zdržují výstavbu zejména průtahy při přípravě nových staveb a ekologičtí aktivisté. Ke zrychlení by podle něj měla pomoci novela zákona o urychlení výstavby infrastruktury. Mimo jiné zavádí institut tzv. mezitímního rozhodnutí. Stavba by tak mohla začít a pokračovat nezávisle na sporu o výši náhrady za pozemek. Novela se projednává v Poslanecké sněmovně.

Autor:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...