Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Ministr Havlíček požádá Německo o zmírnění opatření vůči českým kamionům. K požadavku se připojí i další státy

Kamiony stojící na dálnici D5 u Svaté Kateřiny na Tachovsku. Kolony vnikly v důsledku znovuzavedených kontrol na německé straně hranice. foto: Petr Eret, MAFRAMAFRA

PRAHA - Česko požádá o zmírnění německých opatření vůči řidičům kamionů, řekl v pondělí ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Stát o situaci jedná v rámci EU a také s okolními státy, se kterými chce zdůraznit negativní důsledky německých opatření pro nákladní dopravu. Podle ministra se o víkendu navýšily testovací kapacity u klíčových tahů na Německo.
  16:40

Dopravci označili německé restrikce jako nesmyslné, řidiči podle nich nejsou rizikem. V pondělí byl první pracovní den, kdy platí přísné německé kontroly. Německo považuje Česko za oblast s vysokým výskytem mutací koronaviru. Na hraničních přechodech do Německa se tak od rána tvořily mnohakilometrové kolony, nejdelší z nich na dálnici D8 tvoří až 25 kilometrů.

Německo zajímá hlavně úspěch v boji s pandemií, říká zdejší velvyslanec Kafka. Bedlivě proto sledují Česko

„Požádáme o zmírnění opatření vůči řidičům kamionů,“ uvedl Havlíček. Postup koordinuje se zástupci Slovenska a Rakouska, kteří řeší stejný problém. Vedle toho stát jedná i na úrovni EU. Premiér Andrej Babiš (ANO) v této souvislosti už dopoledne zpochybnil soulad německých opatření s pravidly vnitřního trhu EU. Havlíček dále připomněl pondělní jednání výboru zabývajícího se důsledky koronavirové krize, kde čeští, slovenští či rakouští zástupci společně upozornili na negativní důsledky německých opatření pro nákladní dopravu. Podle Havlíčka se k nim připojili i například zástupci Itálie, Polska či Estonska.

Německé restrikce jsou pro dopravce velkým problémem. Podle nich přitom řidiči rizikem nejsou, protože během cest potkávají jen málo lidí. Poukázali zároveň na výsledky víkendových testů, které měly ukázat pozitivitu v méně než jednom procentu všech testů.

Dopravci zároveň usilují o navýšení testovacích kapacit u hranic. Stát je podle Havlíčka ve spolupráci s armádou navýšil už během víkendu. Konkrétně u důležitých silnic a dálnic do Německa nebo nádraží v Děčíně pro nákladní železniční dopravu.

Německo rozšířilo výjimku pro pendlery. Kdo spadá mezi důležité profese, rozhodnou jednotlivé zemské vlády

Hranice mohou nyní překračovat s negativním testem jen němečtí občané a cizinci s trvalým pobytem v Německu. Po příjezdu musí do karantény. Výjimku z karantény mají mimo jiné nákladní dopravci, kteří rovněž musí mít test. Rozbor potřebují i lidé, kteří chtějí Německem projet, v takovém případě ale musí tranzit doložit humanitárními důvody.

Výjimku z opatření mají pendleři v takzvané kritické infrastruktuře. Na základě celoněmeckého nařízení dostali původně výjimku jen zdravotníci. Sasko rozhodlo, že vlastním zemským nařízením na seznam výjimek přidá ještě pracovníky v zemědělství, zejména v živočišné výrobě. Bavorské okresy začaly prověřovat, které profese přeshraničních pracovníků jsou důležité pro zemskou infrastrukturu. Jasno by mělo být do úterý, neboť od středy musí pendleři při kontrolách na hranicích spolu s negativním testem předkládat i potvrzení o své nepostradatelnosti.

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...