Neděle 24. ledna 2021svátek má Milena 2 °C sněžení Předplatné LN
aktualizováno  Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Mládek: Číňané nekoupili Škodu Transportation, protože jsem jim nedal garanci

Jan Mládek. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jan Mládek. | foto:  Petr Topič, MAFRA

PRAHA O plzeňskou Škodu Transportation se dlouhodobě ucházela čínská společnost Railway Rolling Stock Corporation (CRRC). Nakonec ale od nákupu ustoupila a novým majitelem výrobce vlaků, tramvají či trolejbusů se překvapivě stane skupina PPF. Bývalý ministr průmyslu Jan Mládek (ČSSD) nyní tvrdí, že Číňané firmu nekoupili, protože jim odmítl dát garanci. Nevylučuje, že to nakonec mohlo být i důvodem jeho odvolání z ministerského postu. Premiér Bohuslav Sobotka v odpovědi pro Lidovky.cz spekulaci označil za nesmysl.

„Číňané chtěli garanci, že privatizace Škody Transportation proběhla nezpochybnitelným způsobem. Po mně žádali, abych takové potvrzení přinesl na vládu a nechal ho schválit. To jsem odmítl,“ řekl Mládek Deníku.

Mládek však záruku odmítl poskytnout, podle něj by to „byla politická sebevražda a pozvání k trestnímu stíhání“.

Číňané za ním prý přišli sami. O to, aby se k ministrovi dostali, se prý postaral „nejmenovaný vlivný právník stojící za premiérem“. Podle Deníku se jedná o Radka Pokorného.

Exministr zároveň Deníku naznačil, že jeho neochota mohla poskytnout garanci mohla být i důvodem pro jeho odvolání. „Nevím, zda moje neochota byla důvodem mého odvolání, ale oficiální zdůvodnění bylo zjevně jen záminka,“ uvedl.

Podle premiéra Bohuslava Sobotky však Mládkova spekulace nemá reálný základ. „Je to úplný nesmysl, důvodem odvolání Jana Mládka byla jeho nezvládnutá komunikace ve věci snížení cen mobilních operátorů a zlepšení postavení spotřebitelů,“ reagoval pro server Lidovky.cz na Mládkova slova Sobotka (ČSSD). Mládka odvolal v únoru letošního roku kvůli situaci na trhu mobilních operátorů.

Čínská CRRC se o Škodu Transportation ucházela dlouhé měsíce a svůj zájem firmu koupit oficiálně potvrdila minulý rok i v prohlášení pro hongkongskou burzu. Později se o plzeňského výrobce ucházel i německý Siemens a spekulovalo se také o zájmu skupiny EPH miliardáře Daniela Křetínského.

Škodu však nakonec ovládne skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, která za 100procentní podíl údajně zaplatí okolo deseti miliard korun.

Škodu Transportation podle serveru Hlidacipes.org ovládá prostřednictvím spleti 15 firem devět fyzických osob. Vlastníkem firmy je kyperská společnost CEIL.

Souboj českých stálic. Je větší octavia o tolik lepší než menší scala?

Srovnávací test Škody Octavie a Scaly | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Na počátku byla temnota. Pak bůh řekl budiž octavia. A byla. A viděl, že octavia je dobrá... ale že by to chtělo ještě...

Pýchu dnes nazýváme zdravým sebevědomím, promlouvá k lidem profesor Kašparů

Lékař, psychiatr, vysokoškolský profesor a řeckokatolický kněz Jaroslav... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Sedm hlavních hříchů jsme si přejmenovali. Z neřestí jsme vytvořili ctnosti, a tak se možná není čemu divit, že se...

Jako žena jsem byla ve Vatikánu poněkud výrazná, vzpomíná farářka Kopecká

Martina Viktorie Kopecká, farářka Církve československé husitské | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Svým vzhledem působí rozruch na mnoha místech, dokonce i ve Vatikánu. Je mladá, krásná a hlavně progresivní. Život...