Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Nejrozkopanější v historii. Dálnici D5 do Plzně čekají příští rok rekordní opravy

Ekonomika

  6:15
PRAHA/PLZEŇ - Oprava dálnice D5 rozložená do sedmi let půjde příští rok do finiše. Mezi Prahou a Plzní čekají řidiče opravy, které budou ještě rozsáhlejší ty letošní. Silničáři mají v úmyslu položit nový asfalt a vyměnit svodidla na 38,5 kilometrech této vytížené komunikace.

Kolona na dálnic D5. foto: ČTK

Už letos, v období od jara do října, bylo šoférům na D5 těžko. Zejména v dopravních špičkách znamenala omezení v Berouně a mezi Mýtem a Cerhovicemi až desítky minut dlouhá zpoždění. Ve směru do Plzně se opravovalo patnáct kilometrů, v opačném gardu pak 10,5 kilometru.

Češi v zajetí sociálních bublin

Podle plánů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které mají Lidovky.cz k dispozici, bude na D5 možná ještě podstatně hůře. V součtu se budou dělníci pohybovat na 38,5 kilometrech dálnice. Položí nový povrch, vymění svodidla za bezpečnější variantu a upraví systém, který odvádí z dálnice vodu.

Příští rok se bude na D1 měřit rychlost na pěti úsecích. Které to budou?

„Rádi bychom s pracemi začali na začátku stavební sezony, tedy ideálně v březnu. Neměly by pokud možno startovat najednou, aby to pro řidiče nebyl takový nápor. Nyní jsme ve fázi projekčních prací,“ popsal mluvčí ŘSD Jan Rýdl. V zimě proběhne výběr stavebních firem pro jednotlivé úseky.

Silničáři předpokládají, že stavbaři pro rekonstrukci D5 využijí celou stavební sezonu.

KDE SE BUDE OPRAVOVAT

směr do Plzně

  • 0 – 11. km (mezi úseky Praha - Loděnice)
  • 48. – 61. km (Mýto – Rokycany)

směr do Prahy

  • 64,5. – 62. km (Ejpovice – Rokycany)
  • 25. - 22. km (Bavoryně – Beroun-západ)
  • 18. - 15. km (Beroun-centrum – Beroun-východ)
  • 11. - 5. km (Loděnice – Rudná)

Kde přesně se bude pracovat: ve směru z Prahy do Plzně budou rozkopané kilometry 5 až 11 od Rudné za Loděnice. Druhý krizový úsek bude mezi Mýtem a Rokycany, konkrétně 48. až 61. kilometr. Dohromady 24 kilometrů.

Směrem z Plzně do hlavního města bude opravovaných kilometrů méně, v součtu 14,5 kilometru. Půjde o čtyři krátké úseky. První z nich bude hned za Plzní mezi 64. a 62. kilometrem. Další tři pak v přerušovaném krátkém sledu od 25. kilometru směrem ku Praze.

Matematicky nejhoršího roku pro D5 se silničáři neobávají. Tvrdí, že letos pokročili v řešení jednotlivých omezení a dokáží je vymyslet tak, aby jimi mohli šoféři snáze a rychleji projet. „Předpokládáme, že nejkomplikovanější sezonu má dálnice D5 za sebou. Obecně se nám osvědčilo dělat naráz delší úseky, vzniká tak méně potíží,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

67 kilometrů důležité dálnice spojující Prahu se západem Čech vznikalo mezi lety 1976 a 1995. I proto je podle dopravního experta Františka Lehovce z ČVUT správný čas na rekonstrukci.

Harmonogram oprav dálnice D5.

„Je dobře, že se D5 opravuje kontinuálně. Nebylo by dobré, aby se tato dálnice dostala do stavu jako D1, kde se mělo začít rekonstruovat mnohem dříve,“ podotkl Lehovec. Co se případných komplikací a zdržení týče, horuje obecně za větší a propracovanější používání dopravní telematiky, to znamená například proměnných tabulí.

Díky zobrazeným zprávám můžou například řidiči včas snížit rychlost a úsekem s větší koncentrací aut projet plynuleji, než kdyby střídavě šlapali na plyn a brzdili.

„Myslím si, že v Česku stále není vyčerpaný potenciál dopravní telematiky. To se týká počtu cedulí i toho, že je třeba neustále sledovat dopravní proud a okamžitě reagovat na vzniklou situaci,“ dodal Lehovec.

DÁLNICE VIA CAROLINA

  • Dálnice D5 má tři klíčové části: nejstarší je 67 km dlouhý úsek mezi Prahou a Plzní, obchvat Plzně a úsek k hraničnímu přechodu Rozvadov/Waidhaus.
  • D5 měří celkem 151 kilometrů, v Německu se napojuje na tamní dálnici A6 do Norimberka.
  • Dálnice D5 spojuje Prahu a západ Čech s Bavorskem, někdy se jí také s odkazem na středověkou královskou cestu říká Via Carolina.
  • Budování dálnice začalo v roce 1976 stavbou mostu v Berouně. První zprovozněný úsek mezi Prahou a Loděnicí se datuje k roku 1982. Poslední část u Plzně byla dokončena v roce 1995.
  • Ke státní hranici „dorostla“ D5 o dva roky později.
  • Nejkomplikovanějším úsekem byl obchvat Plzně, jehož vybudování zdržely zejména problémy s výkupem pozemků. V provozu je od roku 2006.
Autor: