8. srpna 2018 15:43, aktualizováno  15:58 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Na Labe v Nymburce po demolici lávky opět plují lodě

Lávka přes Labe v Nymburce se zřítila 3. srpna 2018 zhruba po hodině... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Lávka přes Labe v Nymburce se zřítila 3. srpna 2018 zhruba po hodině... | foto: ČTK

Nymburk Po Labi v Nymburce mohou po demolici lávky přes řeku od středečních 14:30 opět plout lodě, rozhodla Státní plavební správa. Od rána koryto řeky kontrolovali potápěči a speciální loď, řekl ředitel pražské pobočky úřadu Hynek Beneš. Řeka byla pro lodě uzavřena od 8. června, plavební správa tehdy zakázala místem proplouvat kvůli havarijnímu stavu lávky. Město ji dalo zdemolovat.

Plavební správa uvedla, že od rozhodnutí o demolici po její uskutečnění uběhla příliš dlouhá doba. Provozovatelé lodí si po dva měsíce stěžovali na uzavření, neboť jde o významnou vodní cestu.

Koryto řeky bylo po demolici lávky nutné zkontrolovat, aby nezůstaly v řece sutiny, které by mohly ohrozit lodní dopravu. Oznámení o okamžitém obnovení provozu umístila plavební správa na svůj web. Firma, která lávku demolovala, původně předpokládala, že se lodní provoz podaří obnovit až v sobotu.

Lávka přes Labe v Nymburce se zřítila 3. srpna 2018 zhruba po hodině...
Firma hydraulickými nůžkami stačila přestřihnout jen necelých 25 procent...

Lávku dalo město zbourat, protože kvůli jejímu špatném stavu hrozilo, že se zřítí. Pro pěší lávku uzavřelo loni v prosinci, lodím bylo proplouvání pod lávkou zakázáno letos v červnu, město ve stejnou dobu uzavřelo prostranství na obou březích pod lávkou. Lávka je stejné konstrukce a od stejného projektanta jako lávka v Praze-Troji, která se loni zřítila do Vltavy.

Podle ředitelky Státní stavební správy Kláry Němcové trvalo odstranění lávky dlouho. „Na takto významnou vodní cestu jsou dva měsíce, protože ve středu je to vlastně přesně dva měsíce od zastavení plavby, poměrně dlouhá doba. Je to dopravně významná cesta, využívaná, to znamená v kategorizaci je to vodní cesta nejvýznamnější a byla dva měsíce mimo provoz, což samozřejmě muselo poznamenat jak nákladní dopravu, tak osobní dopravu, která tady v tom úseku je. Mohlo to mít dopady i na opravy plavidel, které se dějí v loděnicích Chvaletice,“ řekla Němcová.

Plavební správa podle ní dostávala kvůli uzavření Labe v Nymburce stížnosti od provozovatelů lodí. „Provozovatelé jediné hotelové ubytovací lodi Florentina se obraceli na město Nymburk se žádostmi, aby to bylo rychle odstraněno. Samozřejmě provozovatelé nákladní lodní dopravy si také stěžovali,“ řekla Němcová. Podle starosty Nymburku Pavla Fojtíka (Změna pro Nymburk) se ale vše stihlo v rekordním čase.

Lávku demolovala firma Strabag, která vyhrála výběrové řízení s částkou 6,5 milionu korun. Hydraulické nůžky začaly konstrukci přestřihávat v pátek po 9:30, lávka se do Labe zřítila asi po hodině. Stroj stačil přestřihnout pouze 25 procent lan, původně se předpokládalo, že jich bude nutné zničit až polovinu. Konstrukce lávky přitom byla předimenzována na až trojnásobnou hmotnost. V úterý ráno začaly lávku z koryta řeky vytahovat tři speciální tanky, na břeh dostaly konstrukci po devíti hodinách před 17:30.

Uzavření Labe se dotklo kromě malých plavidel také výletních lodí, omezení zasáhlo například největší českou osobní loď Florentina. Uzavřené Labe se dotklo také výletní lodi Blanice, která pravidelně jezdí z Poděbrad do Nymburka a dále do Hrabalova Kerska a Ostré.

ČTK

České ženy jsou na rodičovské nejdéle, návrat do práce mají nejtěžší
České ženy jsou na rodičovské nejdéle, návrat do práce mají nejtěžší

V Česku máme jednu z nejdelších rodičovských vůbec. Matky dvou dětí stráví doma průměrně 6–8 let, přestože by se mnohdy chtěly vrátit do práce dříve. Jaké jsou u nás rozdíly v rodičovské oproti ostatním evropským zemím?

Najdete na Lidovky.cz