Čtvrtek 9. července 2020svátek má Drahoslava 22 °C oblačno Předplatné LN
aktualizováno  Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Na podporu z COVID Plus budou mít nárok firmy z dopravy, potvrdil Havlíček. Program nejspíše pomůže i Smartwings

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy ilustrační snímek | foto: Travel Service

Praha Firmy z odvětví dopravy a cestovního ruchu budou moci využívat záruky v programu COVID Plus. Schválila to na pondělním zasedání vláda, informoval na Twitteru ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Čerpání v programu COVID Plus je zaměřeno na firmy s více než 250 zaměstnanci. Možná podpora se tak bude vztahovat i na leteckou společnost Smartwings.

V programu COVID Plus mohou žádat o podporu firmy s více než 250 zaměstnanci a minimálně pětinovým podílem vývozu na loňských tržbách, včetně výrobních dodávek pro jiného exportéra. Prostřednictvím komerčních bank mohou žádat o půjčky od pěti milionů do dvou miliard korun, maximální výše úvěru 

„Firmy z odvětví dopravy a cestovního ruchu budou moci využívat záruky v programu COVID Plus. Srovnáváme tím podmínky na trhu, kdy tyto podniky neměly možnost využívat tuto formu podpory. Dnes schválila jednohlasně vláda, čímž jsme naplnili doporučení hospodářského výboru Sněmovny,“ uvedl Havlíček.

Na úvěr z programu COVID Plus nemají nárok firmy, které měly existenční problémy před vyhlášením nouzového stavu 12. března. Dosud jej nemohly získat ani podniky, jejichž převážná ekonomická činnost spočívá v dopravě, ubytování, cestovním ruchu a hazardu.

Podle dřívějších Havlíčkových vyjádření stát se společností Smartwings jednal o záruce 500 až 900 milionů korun za úvěry, které mají firmě pomoci překonat dopady zastavení provozu. Podmínkou by v takovém případě bylo přejmenování firmy na ČSA a udržení 2500 zaměstnanců. Pokud ale budou dopravní společnosti čerpat ze standardních programů, žádné specifické požadavky stát vůči konkrétním firmám mít nemůže, řekl v pondělí před jednáním kabinetu Havlíček.

Letecká skupina, která v pondělí ohlásila propuštění až 600 zaměstnanců, zatím na dotazy ČTK k možnému čerpání z programu COVID Plus neodpověděla, ale o příspěvky budou moci žádat například i železniční dopravci. Leo Express rozhodnutí pomoci dopravnímu sektoru uvítal, k možnému zapojení do programu si ale bude chtít firma nejprve prostudovat jeho přesné podmínky. Podobně na pondělní vládní rozhodnutí reagovat i RegioJet. „Nijak jsme se příprav nebo jednání o tomto programu nezúčastnili, proto se musíme teprve s jeho detaily seznámit,“ uvedl mluvčí RegioJetu Aleš Odrůj. Žlutý dopravce se podle něj nyní soustředí na plné obnovení provozu zatím z vlastních prostředků.

Smartwings patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Téměř poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe. Firma v minulosti uvedla, že nemá zájem o majetkový vstup státu do společnosti, ale potřebuje od státu půjčku nebo garanci za úvěr na 1,7 až dvě miliardy korun.

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Herci Ladislav Chudík a Miloš Kopecký v televizním seriálu Nemocnice na kraji... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Tygr ussurijský v Zoologické zahradě Olomouc | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...