28. srpna 2009 16:16 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Na Slovensku začala stavba první silnice za soukromé peníze

Ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ilustrační foto | foto: Igor Šefr ČTK

BRATISLAVA Na Slovensku začne stavba první silnice za soukromé peníze. Konsorcium Granvia pod vedením francouzské firmy Vinci uzavřelo ve čtvrtek dohody o financování projektu s 13 bankami. Výstavba asi 50 kilometrů rychlostní silnice R1 mezi Nitrou a Banskou Bystricou si vyžádá stavební náklady téměř 900 milionů eur (22,9 miliardy Kč).

Novinářům to dnes řekl ministr dopravy Ľubomír Vážny. Jde o tzv. PPP, tedy projekt veřejně-soukromého partnerství. První dva úseky se dokončí zřejmě za dva roky a celý projekt by měl být hotový v první polovině roku 2012.

Na uzavření dohody o financování se několik týdnů čekalo, protože banky byly kvůli finanční krizi opatrné při schvalování úvěrů. Smlouvu s koncesionářem, který silnici postaví a následně zabezpečí její provoz a údržbu, podepsal ministr již koncem března.

"Čeká nás už jen etapa rázného vstupu do výstavby," řekl Vážny. Práce na R1 již konsorcium začalo. Na trase odstranilo ornici a stromy a začalo se s překládkou některých inženýrských sítí.

Peníze na výstavbu čtyř úseků R1 půjčí kromě obchodních bank také Evropská banka pro obnovu a rozvoj; poskytne 200 milionů eur. Úvěry od dalších bank se podle ministra pohybují v rozmezí od 50 do 150 milionů a celková půjčka dosáhne 984 milionů eur.

Mezi bankami, které budou stavbu financovat, jsou například Erste Bank, ING, Dexia či UniCredit, které na Slovensku také působí. Samotná Granvia poskytne na projekt 149 milionů eur.

Stát bude rychlostní komunikaci splácet tři desetiletí. Celková cena podle Vážného dosáhne 1,76 miliardy eur (44,7 miliardy Kč). Konzorcium původně vyhrálo tendr s nabídkou, která byla asi o šestinu nižší.

Vláda bude po dostavení všech úseků ročně splácet 125,3 milionu eur. Pokud po odeznění finanční krize zlevní půjčky na finančních trzích, může se splátka snížit. Většina úspory z takzvaného refinancování by připadla státu, investor by si z ní ponechal desetinu.

Vláda chce prostřednictvím projektů PPP urychlit výstavbu slovenských dálnic; postavit by se mělo asi 150 kilometrů. Po R1 mají přijít na řadu severní úseky dálnice D1, která spojuje Bratislavu s Košicemi. Kabinet také předpokládá, že projekty PPP v době krize podpoří zaměstnanost a hospodářský růst.

ČTK

České ženy jsou na rodičovské nejdéle, návrat do práce mají nejtěžší
České ženy jsou na rodičovské nejdéle, návrat do práce mají nejtěžší

V Česku máme jednu z nejdelších rodičovských vůbec. Matky dvou dětí stráví doma průměrně 6–8 let, přestože by se mnohdy chtěly vrátit do práce dříve. Jaké jsou u nás rozdíly v rodičovské oproti ostatním evropským zemím?