15. července 2009 14:08 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Na Special jezdí ještě milion aut, z čerpacích stanic ale už skoro zmizel

Čerpací stanice (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Čerpací stanice (ilustrační foto) | foto: Shutterstock

PRAHA Benzinu Special 91 se loni v Česku prodalo o dvě třetiny méně než předloni. Z celkového objemu prodaných pohonných hmot v minulém roce tvořil podíl Specialu již jen 0,6 procenta. Poklesu poptávky se přizpůsobují i provozovatelé pump a palivo určené pro starší typy vozidel postupně stahují z nabídky.

Special není mezi pěticí tuzemských největších provozovatelů čerpacích stanic prakticky k dostání ve městech a na velkých dopravních tazích. "Protože je Special možné nahradit běžně prodávaným benzinem Natural 95 doplněným o přísadu Benadit BA, většina z našich konkurentů už Special vůbec neprodává," řekla Blanka Růžičková, mluvčí společnosti Unipetrol, která provozuje síť čerpacích stanic Benzina.

Typy vozů, které jezdí na Special

Benzin Special 91 už využívají jen starší typy aut bez katalyzátoru. Jsou to například vozy Škoda 1000 MB, 100, 105 a 120, sovětský Žiguli, polský Fiat, rumunská Dacia, a východoněmecké Wartburgy a Trabanty. Automobilů bez katalyzátoru je v ČR ještě zhruba asi milion.

Společnost Shell ČR se pro definitivní stažení rozhodla v polovině letošního roku. "V důsledku nezájmu našich zákazníků o tento typ paliva již na žádné z našich 175 stanic benzin Special 91 nenabízíme," uvedl manažer komunikace Shell ČR Petr Šindler. Special je v současné době k dostání jen u pěti procent pump společnosti OMV, která v ČR provozuje 217 čerpacích stanic, sdělila mluvčí společnosti Miroslava Remenárová.

Benzina stále nabízí Special na více než dvou třetinách svých čerpacích stanic, na 260 pumpách z 340. Dvoutřetinový podíl vykazuje ještě společnost Čepro. Také Benzina ale podle Růžičkové kvůli klesající poptávce letos uvažuje o dalším omezování prodeje Specialu v těch lokalitách, kde o něj není zájem.

Propad poptávky po Specialu byl v posledních letech strmý. "Zatímco ještě například na začátku tisíciletí tvořil Special více než deset procent celkové spotřeby, vloni už to bylo pouze jedno procento z celkového objemu prodaných benzinů," zhodnotila Růžičková.

ČTK

České ženy jsou na rodičovské nejdéle, návrat do práce mají nejtěžší
České ženy jsou na rodičovské nejdéle, návrat do práce mají nejtěžší

V Česku máme jednu z nejdelších rodičovských vůbec. Matky dvou dětí stráví doma průměrně 6–8 let, přestože by se mnohdy chtěly vrátit do práce dříve. Jaké jsou u nás rozdíly v rodičovské oproti ostatním evropským zemím?