Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Železniční obr nekoupí Leo Express. České dráhy skončí jednání, nákup by se nevyplatil

Ekonomika

  15:00
PRAHA - Manažeři národního dopravce České dráhy zavrhli možnost zařadit do flotily černozlaté rychlíky Leo Expressu. Podle zjištění serveru Lidovky.cz skončila nezdarem jednání ČD s menším dopravcem, který provozuje také regionální spoje ve východních Čechách či mezinárodní autobusové linky. Šlo už o druhý nezdar oficiálních vyjednávání.

Vlak společnosti Leo Express. foto:  Petr Topič, MAFRA

Vyjednávání o prodeji Leo Expressu se táhla od března. Jejich neúspěch potvrdil ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).

„Leo Express přišel za ČD s tím, že má problém, chtěl jednat o případné akvizici. Dospělo se ale k tomu, že to nedává smysl,“ řekl Havlíček pro Lidovky.cz. Oficiálně se toto rozhodnutí mají šéfové menšího dopravce dozvědět v pondělí.

Jeden lístek vládne všem. Cestující už můžou na stejnou jízdenku jet vlakem s ČD i Jančurou

ČD si prověřily ekonomickou kondici společnosti skrze takzvaný proces due diligence. Zjednodušeně řečeno: vyšlo z něj, že by se jim nákup Leo Expressu nevyplatil. Jedním ze zádrhelů byla mimo jiné skutečnost, že Leo Express své vlaky nevlastní, má je jen pronajaté na leasing od banky.

„České dráhy se jako obchodní firma zajímaly o to, zda by případná koupě Leo Expressu byla pro rozvoj jejich byznysu přínosná a výhodná. V této věci proběhly standardní procesy a obchodní jednání a své rozhodnutí ČD oficiálně oznámí příští týden,“ řekl k jednáním mluvčí ČD Radek Joklík.

Obecně platí, že Leo Express, který na české železnici působí od roku 2012, se zabydlel velice dobře. Dlouhodobě ho ale trápí především vysoké zadlužení, které plyne hlavně z plateb za soupravy.

“Dlouhodobě hledáme strategického partnera, který by pomohl dále rozvíjet byznys úspěšné české firmy, která roste u nás i v zahraničí. Nyní jsme v jednání s několika zájemci a jejich průběh nemůžeme vzhledem ke smlouvám o mlčenlivosti aktuálně komentovat,“ řekl k jednáním mluvčí společnosti Emil Sedlařík.

Vlak Leo Expressu na Orlickoústecku.
Do Velimi na Kolínsku dorazil v noci na 18. září 2019 nový vlak od čínského...

Na konci loňského léta firma provedla refinancování. Své černozlaté jednotky Stadler Flint, které splácela bance Credit Suisse, prodala a vzala si je zpět na desetiletý leasing, což mělo snížit měsíční úhrady za vlaky a dát firmě možnost trochu nabrat dech.

Není tajemstvím, že Leo Express je už několik let k mání pro vstup nového akcionáře. A epidemie a s ní spojený propad cestujících vedl k tomu, že jeho manažeři oslovili ČD s nabídkou na možnou akvizici.

Poláci nesmějí dojet do slunečnic, říká v rozhovoru ministr Havlíček o zrychlování dálniční výstavby

Shodou okolností to nebylo poprvé, kdy se oficiálně jednalo o prodeji této společnosti do rukou státního dopravce. Na podzim 2018 nabídl Leo Express ČD své vlaky, požadoval za ně tři čtvrtě miliardy korun. Na začátku následujícího roku z transakce sešlo.

Leo Express se na české železnici pohybuje skoro osm let. Kromě linky na Ostravsko a dále na Slovensko či do Polska nově zajišťuje i regionální linky. Od konce loňského roku jezdí se zapůjčenými motorovými vlaky několik linek na Orlickoústecku.

Má také objednané tři nové vlaky od čínského výrobce CRRC. První soupravu už od loňska testuje na zkušebním okruhu ve Velimi – jde o proces, kdy vlak musí získat potřebná povolení pro provoz v Česku i dalších evropských zemích.

Dopravní skupina, která patři podnikateli Leoši Novotnému, loni zaznamenala zisk 150 milionů korun a obrat 1,1 miliardy korun.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!