10. dubna 2019 19:30 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Nastupující ministr dopravy Kremlík? Za Řebíčka šéf právního úseku

Vladimír Kremlík. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vladimír Kremlík. | foto:  Michal Růžička, MAFRA

PRAHA Kdo je nastupující ministr dopravy Vladimír Kremlík? Je to vysoce postavený úředník a právník, náměstek pro právní služby a hospodaření s majetkem na Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM).

Kremlík je považovaný za zkušeného advokáta. V letech 1999 až 2002 šéfoval sekci strategických privatizací ve Fondu národního majetku (FNM). Provozoval vlastní advokátní praxi a poskytování právních služeb si vyzkoušel i ve státní sféře. Za ministra dopravy Aleše Řebíčka (ODS) vedl v roce 2007 na úřadu právní úsek.

Právě v té době úřad vypsal kontroverzní tendr za několik set milionů korun pro vybrané velké a vlivné advokátní kanceláře. Právní služby resortu poskytovala i kancelář Volopich, Tomšíček & spol. Kremlík po odchodu z ministerstva v roce 2008 nastoupil právě do této advokátní kanceláře coby koncipient a manažer její pražské pobočky.

Partner této kanceláře Daniel Volopich je švagrem vlivného prezidentova poradce Martina Nejedlého.

Vladimír Kremlík.
Vladimír Kremlík (kresba LN).

S dopravní tematikou přišel Kremlík do kontaktu v letech 2007 až 2008 ve státních společnostech Letiště Praha, Řízení letového provozu či ČD Cargo, v nichž působil jako člen dozorčí a správní rady. I proto je ve finančních kruzích považovaný za figuru s kořeny vyrostlými v éře kontroverzního ministra Řebíčka.

Proti Špidlovi s Grossem v kauze OKD

Na konci 90. let si Kremlík osahal i politická škamna v organizaci Mladých sociálních demokratů, aktivní byl v sekretariátu ministra zdravotnictví Ivana Davida v Zemanově vládě. Následně působil v poradenském týmu někdejšího premiéra Vladimíra Špidly.

V současnosti Kremlík pracuje jako náměstek Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, kde se stará o právní služby a hospodaření s majetkem. Má na starosti i právní obranu státu v případech, kde Česká republika figuruje mezi poškozenými. Takovou kauzou je mimo jiné privatizace OKD, v níž podle žalobce vznikla státu škoda 5,7 miliardy korun. Jeho cílem je vymoci „ztracené“ peníze zpět.

Fakticky tím Kremlík útočí na éru sociálnědemokratických premiérů Špidly a Stanislava Grosse, v jejichž období byl prodej státních dolů dokončen. Později se ocitly v rukou miliardáře Zdeňka Bakaly. Kremlík v případu OKD poukazuje na politickou odpovědnost a špatné zakotvení smluvních závazků mezi státem a kupcem. Připomíná roli politiků, kteří u soudu v případu privatizace OKD nestojí.

Hodně práce

Nového ministra dopravy čeká mnoho práce, shodli se dopravní experti. Měl by se podle nich zaměřit na zjednodušení dopravní výstavby a legislativy nebo liberalizaci železnice.
Pro většinu z odborníků, které ČTK oslovila, bylo jméno nového ministra velkou neznámou. A to včetně opozice. "Premiér Babiš opakovaně vytahuje nějaké úředníky nebo takzvané odborníky a nefunguje to," řekl poslanec ODS Zbyněk Stanjura s odkazem například na Kremlíkova předchůdce. "Bude na tom stejně jako ostatní už odvolaní ministři," dodal.
Poslanec Pirátů Onřej Polanský popřál budoucímu ministrovi úspěch, jeho jméno ale také příliš nezná. "Podle tisku je pan Kremlík zkušený manažer se zkušenostmi ze státní správy. A právě dobrého manažera, který umí pracovat s čísly a jde po příčinách problémů, resort potřebuje," podotkl Polanský.
Nového ministra čeká podle předsedy Dopravní sekce Hospodářské komory Emanuela Šípa hodně práce. "Na ministerstvu je nyní spousta zatuchlých věcí, se kterými je potřeba pohnout," uvedl. Kremlíka, se kterým se poznal při společném působení na ministerstvu dopravy, označil za schopného manažera, který by měl být sto ministerstvo rozhýbat. Překážkou podle Šípa není ani Kremlíkovo současné působení mimo dopravu.
Mezi hlavní priority, na které by se měl nový ministr zaměřit, Šíp jmenoval další úpravy stavebního práva, liberalizaci na železnici nebo zefektivnění práce na Ředitelství silnic a dálnic.
Překvapením byl výběr nového ministra pro prezidenta Svazu dopravy Jaroslava Hanáka. "Nicméně věříme, že své zkušenosti jak z resortu, tak ČD Cargo či letiště využije na maximum při vedení ministerstva dopravy," uvedl Hanák. Kremlíkovi by podle něj měla pomoci i jeho právní praxe.
Od nového šéfa resortu dopravy bude svaz chtít řešit zejména výstavbu infrastruktury a její financování, liberalizaci železnice a také kroky, které by měly pozvednout vodní dopravu v Česku. Důležitý bude podle Hanáka také plynulý přechod na nový mýtný systém.
čtk

okoOndřej Koutník