29. března 2013 7:45 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Pražské metro mate lidi, na nové značení nejsou peníze

Nový navigační a informační systém na stanici metra Karlovo náměstí | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nový navigační a informační systém na stanici metra Karlovo náměstí | foto: DPP

PRAHA Pražský dopravní podnik už řadu let zkouší nové značení pro cestující. Přestože by pomohlo orientaci v metropoli, leží zatím u ledu. Na radikální změnu v navigaci nejsou peníze, a tak je k vidění pouze ve stanici Karlovo náměstí.

Skupina cizinců listujících průvodci a s mapou v ruce se rozhlíží kolem sebe a hledá, kde že se ukrývá známý Obecní dům. Místo na náměstí s významnými pamětihodnostmi se totiž nevědomky octli před rušným Masarykovým nádražím.

Vystoupili přitom správně na stanici Náměstí Republiky, bohužel si však zvolili opačný východ z metra s vyústěním vzdáleným od jejich cíle více než 400 metrů. A podobný pohled na tápající turisty je k vidění i na jiných místech hlavního města.

Například pro obyvatele Smíchova už se stalo běžným zpestřením dne vysvětlování cesty zmateným návštěvníkům do rušného srdce čtvrti u Anděla, kde se nachází řada hotelů a restaurací. Stejnojmenná stanice metra B totiž vede cestující také na 300 metrů vzdálené autobusové nádraží Na Knížecí.

Spolehlivá, ale zmatečná

Jedná se přitom o jednu z mála vad na kráse pražské hromadné dopravy, která má jinak ve světě poměrně slušné renomé. Jak potvrzuje šéf turistických informačních center Petr Slepička, cizinci si na ní pochvalují zejména spolehlivost, čistotu a hustou síť zastávek.

ČTĚTE TAKÉ:

Právě s orientací v metru ale musí informační stánky podle něj turistům radit nejčastěji. „Výstupy z vestibulu jsou velkým oříškem, zejména pokud má zastávka dva východy již z nástupiště. Zde značení trochu pokulhává,“ připouští Slepička.

Za mnohem větší problém však považuje chování revizorů. „Nejvíc stížností máme na jejich chování často za hranicí asertivity. Nejpodivnějším úkazem pak jsou přepravní kontroly revizorů na turisticky exponovaných místech, kdy revizoři ovládají jen český jazyk,“ dodává Slepička.

Projekt, který vyzněl do ztracena

Ale zpět ke značení, řešení totiž existuje. Už v roce 2008 se začal rýsovat projekt nového "průvodce" stanicemi metra, který využil zkušenosti ze zaběhnutých informačních systému evropských metropolí.

Nové přehledné navigační cedule a grafika s detailně popsanými východy byla pilotně nasazena o dva roky později na Karlově náměstí a podle dopravního podniku se změny osvědčily. Co tedy brání nasadit fungující systém i do dalších stanic podzemní dráhy? Nenašly se na něj finance.

Východy z metra jsou detailně popsány.

Východy z metra jsou detailně popsány.

Stanice metra Karlovo náměstí.

Podklad značení je oproti dřívějšku tmavý.

V ambiciozních začátcích uváděl tehdejší šéf představenstva dopravního podniku, že peníze na nové značení připutují z fondů Evropské unie, loni už ale podnik přiznal, že projekt není prioritní a peníze se sehnat nepodařilo.

„V současné době se nepočítá se změnou navigačního systému, a to z důvodu značné finanční náročnosti,“ řekla serveru Lidovky.cz mluvčí dopravního podniku Alena Řehková.

Dřívější vedení DPP v čele s dočasnou ředitelkou Magdalenou Češkovou mluvilo až o 400 milionech za zakázku na proměnu značení veškeré MHD, nynější propočty však prý vycházejí jinak. Konkrétnější přitom Řehková být nechtěla.

Mapa pražského metra - ilustrační foto.

Mapa Prahy - ilustrační foto.

Přes stopnutí revolučního projektu dopravní podnik podle mluvčí navigaci v hromadné dopravě inovuje. „Jedná se o zvýraznění místa, kde se cestující nachází, zvýraznění přestupu včetně textu v anglickém jazyce. Nově se připravuje, vzhledem k množství změn ve směru provozu podchodových eskalátorů, doplnění do informačního systému také způsob výstupu jako jsou pevné schody, eskalátor nebo výtah,“ vysvětluje Řehková.

Zatím se upravují pouze stanice na lince B a C. Kompletně v novém hávu bude pražské metro až bude linka A prodloužena ke stanici Nemocnice Motol, dodala mluvčí.