12. března 2014 14:33 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Nehoráznost, tepou kritici pražský nápad s reklamou na kruhových objezdech

Vítězné náměstí v Praze 6 - "Kulaťák" | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vítězné náměstí v Praze 6 - "Kulaťák" | foto: Hynek Glos Lidové noviny

PRAHA Praha jde zcela proti trendu odstraňování nebezpečných překážek z okolí silnic. Zatímco tak mizí billboardy, které odvádí pozornost řidičů, v hlavním městě chtějí reklamami obstavit kruhové objezdy. Podle obhájců projektu to křižovatku zvýrazní, mnozí dopravní experti to však považují za nebezpečné.

Pražská Technická správa komunikací má v plánu rozmístit na patnácti kruhových objezdech trojrozměrnou reklamu. Záměr však ještě musí získat řadu povolení včetně souhlasu rady hlavního města. Už nyní se ale začínají ozývat kritické hlasy.

Miroslav Polách z organizace Besip si myslí, že už teď řidiče hodně rozptyluje množství reklam podél komunikací. "Poslední dobou už jsem alergický na všechny pohyblivé reklamy, které matou řidiče a jsou nebezpečné. Pokud budou navíc před vámi na kruhovém objezdu, tak budou překážet a ti méně zkušení, sváteční řidiči nebo senioři mohou i způsobit nehodu," míní dopravní expert.

Podobný názor má i odborník na dopravu Igor Sirota z Ústředního automotoklubu ČR (ÚAMK): "Technická správa komunikací by asi měla na prvním místě hledět na maximální bezpečnost, ať už údržbou silnic, nebo i tím, že bude minimum poutačů a všeho, co ovlivňuje soustředěnost řidiče."

Peníze, nebo život

Správa komunikací však svůj záměr hájí. Málo viditelný střed kruhového objezdu je podle mluvčí Barbory Liškové rizikovým místem, protože řidič může jet mechanicky a změny na silnici si všimne pozdě. Díky reklamě tak na objezd včas zareaguje a sníží rychlost.

Navíc se prý středové ostrůvky větších okružních křižovatek na mnoha místech v Česku i Evropě stejně zaplňují plastikami, kašnami nebo zelení. "Tuto funkci by mohla splňovat 3D reklama," řekla Lišková.

"Vzhledem k informacím policie, že každý rok dochází k nehodám, které jsou způsobeny tím, že řidič věnuje pozornost reklamě, tak tento pohled tomu přinejmenším odporuje," nesouhlasí s mluvčí Sirota a dodává, že ve městech je hodně věcí, kterým musí řidič věnovat pozornost a argumentovat tím, že bude dobré, když přibudou další, považuje za zvláštní.

Billboardy u dálnic - ilustrační foto

Billboardy u dálnic - ilustrační foto

Miroslav Polách připouští, že v určitých případech může takovýto poutač pomoct k tomu, aby řidič kruhový objezd nepřehlédl. Přesto je však toho názoru, že nové reklamy dopravní situaci spíše zhorší a způsobí víc zmatku než užitku.

"Ale jestli v tom TSK spatřuje výdělek a reklamy umístí na lukrativních místech, tak se jim to asi vyplatí. Bude záležet, co budou brát v potaz, jestli hledisko lidské, nebo finanční," zamýšlí se Polách.

Štěpán Fiala z iniciativy Nechceme billboardy kritizuje postup TSK v otázkách reklamy u silnic dlouhodobě a tvrdí, že změť nosičů všemožných formátů působí až groteskně. "Stavět za této situace v Praze další nosiče nám přijde jako nehorázný záměr, spíše bychom měli přemýšlet o tom, jak reklamu v Praze co nejdříve zkrotit do únosných mezí," říká Fiala.

mlMatěj Ludvík, mevMartin Nevyhoštěný

Najdete na Lidovky.cz