Středa 1. dubna 2020svátek má Hugo 7 °C skoro jasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Nejdelší tunel v Česku vybudovali horníci pod Karvinou. Podívejte se

Téměř 900 metrů pod zemí mezi doly Karviná a Darkov vybudovali horníci unikátní tříkilometrový tunel. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Téměř 900 metrů pod zemí mezi doly Karviná a Darkov vybudovali horníci unikátní tříkilometrový tunel. | foto: OKD

OSTRAVA Téměř 900 metrů pod zemí mezi doly Karviná a Darkov vybudovali horníci unikátní tříkilometrový tunel. Chodbu razili současně z obou stran a propojili ji v prosinci. Tunel, který má přinést těžební společnosti OKD výrazné úspory, je v některých místech vysoký téměř devět metrů a až 5,5 metru široký.

Podle vedení OKD jde o strategickou investici, díky které firma kromě úspor získá i nové možnosti při přepravě uhlí, materiálu i zaměstnanců. Generální ředitel a předseda představenstva OKD Ján Fabián uvedl, že překop umožní dopravovat uhlí vytěžené v lokalitě ČSA Dolu Karviná do moderní úpravny Dolu Darkov, jejíž kapacita zatím nebyla plně využita.

Překop měl být původně dokončen na konci loňského roku, ve skutečnosti se obě chodby propojily v jedinou už 12. prosince.

Překop měl být původně dokončen na konci loňského roku, ve skutečnosti se obě chodby propojily v jedinou už 12. prosince.

"Odstavení dosluhující úpravny uhlí Dolu Karviná přinese kromě úspor pro naši firmu také výrazné vylepšení ekologických parametrů pro Karvinsko, darkovská úpravna je totiž vybavena špičkovou technologií světových parametrů s minimálními dopady na životní prostředí," tvrdí Fabián.

Nyní se chodba vybavuje dopravníky a dalšími potřebnými technologiemi, v plném provozu by měla být od července.

Nyní se chodba vybavuje dopravníky a dalšími potřebnými technologiemi, v plném provozu by měla být od července.

Technický ředitel OKD Jan Matula upozornil na mimořádnou přesnost důlních měřičů, kteří museli zajistit, aby se chodby ražené současně z obou dolů propojily. "Trefili se výtečně. Odchylka byla jen v řádu centimetrů, což je vzhledem k podmínkám opravdu obdivuhodné," uvedl Matula.

ČTĚTE TAKÉ:

Mluvčí OKD Vladislav Sobol uvedl, že při budování důlního díla horníci spotřebovali přes 10 000 tun betonu, nainstalovali více než 9000 metrů potrubí a použili přes 4000 tun materiálu. "Nyní se chodba vybavuje dopravníky a dalšími potřebnými technologiemi, v plném provozu by měla být od července," dodává mluvčí.

,
Premium

Luxusní auta a vily. Pohádkový život utnula mladíkům až policie

Hyundai | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Jakubovi O. bylo dvacet let, když založil firmu J.O. Investment a začal podnikat. Po třech letech jezdil v kabrioletu...

Premium

Lhaní se dá naučit. Emoce se však obelhat nedají, radí kriminální psycholog

Hyundai | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Naproti vám sedí podezřelý. Říká pravdu, nebo lže? Kriminální psycholog Ondrej Kubík ví, jak u výslechu přečíst mysl...

Premium

Dojemná záchrana? Nikoliv. MF DNES odhalila síť černého byznysu se psy

Hyundai | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Líbivá záchrana psů z nevhodných podmínek je skvělý byznys. Na jeho financování se podílí česká i německá veřejnost....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!