10. ledna 2013 15:59 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Nejdelší tunel v Česku vybudovali horníci pod Karvinou. Podívejte se

Téměř 900 metrů pod zemí mezi doly Karviná a Darkov vybudovali horníci unikátní tříkilometrový tunel. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Téměř 900 metrů pod zemí mezi doly Karviná a Darkov vybudovali horníci unikátní tříkilometrový tunel. | foto: OKD

OSTRAVA Téměř 900 metrů pod zemí mezi doly Karviná a Darkov vybudovali horníci unikátní tříkilometrový tunel. Chodbu razili současně z obou stran a propojili ji v prosinci. Tunel, který má přinést těžební společnosti OKD výrazné úspory, je v některých místech vysoký téměř devět metrů a až 5,5 metru široký.

Podle vedení OKD jde o strategickou investici, díky které firma kromě úspor získá i nové možnosti při přepravě uhlí, materiálu i zaměstnanců. Generální ředitel a předseda představenstva OKD Ján Fabián uvedl, že překop umožní dopravovat uhlí vytěžené v lokalitě ČSA Dolu Karviná do moderní úpravny Dolu Darkov, jejíž kapacita zatím nebyla plně využita.

Překop měl být původně dokončen na konci loňského roku, ve skutečnosti se obě chodby propojily v jedinou už 12. prosince.

Překop měl být původně dokončen na konci loňského roku, ve skutečnosti se obě chodby propojily v jedinou už 12. prosince.

"Odstavení dosluhující úpravny uhlí Dolu Karviná přinese kromě úspor pro naši firmu také výrazné vylepšení ekologických parametrů pro Karvinsko, darkovská úpravna je totiž vybavena špičkovou technologií světových parametrů s minimálními dopady na životní prostředí," tvrdí Fabián.

Nyní se chodba vybavuje dopravníky a dalšími potřebnými technologiemi, v plném provozu by měla být od července.

Nyní se chodba vybavuje dopravníky a dalšími potřebnými technologiemi, v plném provozu by měla být od července.

Technický ředitel OKD Jan Matula upozornil na mimořádnou přesnost důlních měřičů, kteří museli zajistit, aby se chodby ražené současně z obou dolů propojily. "Trefili se výtečně. Odchylka byla jen v řádu centimetrů, což je vzhledem k podmínkám opravdu obdivuhodné," uvedl Matula.

ČTĚTE TAKÉ:

Mluvčí OKD Vladislav Sobol uvedl, že při budování důlního díla horníci spotřebovali přes 10 000 tun betonu, nainstalovali více než 9000 metrů potrubí a použili přes 4000 tun materiálu. "Nyní se chodba vybavuje dopravníky a dalšími potřebnými technologiemi, v plném provozu by měla být od července," dodává mluvčí.

mevMartin Nevyhoštěný, ČTK

České školství zaostává. Rozdíly mezi školami se prohlubují
České školství zaostává. Rozdíly mezi školami se prohlubují

V Česku máme jednu z nejdelších rodičovských vůbec. Matky dvou dětí stráví doma průměrně 6–8 let, přestože by se mnohdy chtěly vrátit do práce dříve. Jaké jsou u nás rozdíly v rodičovské oproti ostatním evropským zemím?