Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Nová část dálnice D8 hlásí další závadu. Kopat se bude na Prackovické estakádě

Ekonomika

  11:25
LOVOSICE - Stavaři ve středu začali s drobnými pracemi na nově otevřeném úseku dálnice D8 přes České středohoří. Poruchu odhalili na Prackovické estakádě v místech, kde sypané těleso dálnice přechází na mostní konstrukci. Současné práce podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nesouvisí s nestabilitou okolí.

Zátěžový test Prackovické estakády předcházel jejímu loňskému otevření. foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Práce budou probíhat za provozu, k uzavření dálnice ani svedení dopravy do druhého dálničního pruhu nedojde. Týkají se pruhu, do kterého je od prosincového otevření D8 svedena doprava.

„Je to místo, které je problematické úplně na každé dopravní stavbě, protože se tam potkávají tři velmi rozdílné materiály, a sice beton, asfalt a ocel. Zjistili jsme, že tam porucha vzniká,“ řekl mluvčí (ŘSD) Jan Rýdl. Práce probíhají postupně ve třech etapách, hotové mají být v pátek. Provozu se nedotknou.

DALŠÍ ČTENÍ:

„Zařízneme nejprve ten povrch, poté částečně vybouráme a odebereme tu svrchní část a nahradíme to nejpružnější stavební hmotou, kterou máme k dispozici, a to je litý asfalt,“ doplnil Rýdl.

Podle něj jde o dočasnou opravu. „Vrátíme se s konečnou opravou, nicméně to bude v době, kdy bude celá Prackovická estakáda v plném provozu. V tuto chvíli jde o dočasnou opravu, která bude mít životnost, odhaduji, několik měsíců,“ doplnil Jan Rýdl. Oprava pruhu podle ŘSD nijak nesouvisí s celkovou nestabilitou estakády a jejího okolí, na které stavaři pracují už od loňska.

Obrovský kus zeminy se utrhl v červnu 2013, stát teď vymáhá po majiteli...
Kvůli sesuvu zažaloval stát firmu, která nad zavalenou částí dálnice provozuje...

„To nemá vůbec žádnou souvislost s tím, jak to hydrogeologické okolí pracuje. To je opravdu záležitost jenom nové stavby,“ doplnil Rýdl.

Stabilizace posledního úseku D8 stále není u konce. Hotových je 120 pilotů, které budou postupně svázané. „Je hotová hloubková odvodňovací stěna a jsme připraveni na spodní injektáž v klíčových bodech založení stavby,“ doplnil Rýdl.

Kolem nestabilního okolí má ŘSD stovku bodů, které nepřetržitě monitorují, zda se okolí dálnice hýbe. Provoz zůstane prozatím sveden do jednoho dálničního pruhu. Kdy bude dálnice otevřena kompletně, nechce ŘSD zatím říct.

„Nebudeme uvádět žádný termín ani předpoklad. Budeme se řídit tím skutečným stavem stavby a jejího nejbližšího okolí. Máme dobré a přesné poznatky o tom, jak se stavba a nejbližší geologické okolí chová. A na základě toho rozhodne rada monitoringu a my se tím rozhodnutím budeme řídit,“ dodal Rýdl.

ŘSD provoz omezilo na základě doporučení odborníků těsně před otevřením posledního úseku, když měření ukázalo lokální posuny v podloží pravého jízdního pruhu. Doprava je do jednoho dálničního pruhu svedená asi na dvoukilometrovém úseku. Nestabilita u estakády se poprvé ve větší míře ukázala loni v říjnu.

Stavbaři museli kvůli propadu podpěry mostu rozebrat část dokončené dálnice a odtěžit desítky tisíc tun náspu. Součástí úpravy bylo vybudování šestnáctimetrové odvodňovací stěny a padesátimetrové kotvy. ŘSD monitoruje dálnici i její okolí sondami, výstupy z nich má každou hodinu.

Poslední úsek Lovosice-Řehlovice o délce 16,4 km stál 10,5 miliardy korun.
Autor: