27. června 2013 14:24 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Nové ranveje se ruzyňské letiště dočká zřejmě s desetiletým zpožděním

Plánovaná nová paralelní ranvej pražského letiště. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Plánovaná nová paralelní ranvej pražského letiště. | foto: Letiště Praha

KLADNO/PRAHA Nové vzletové dráhy by se Letiště Václava Havla mělo dočkat v roce 2018 nebo 2019. Projekt výstavby paralelní ranveje by měl jít v příštím roce do územního řízení, nyní se dokončuje. To je podmínkou, aby společnost ruzyňské letiště získalo stavební povolení.

Paralelní dráha měla být původně dokončena už v roce 2010. Termín výstavby odsouvala mimo jiné zdlouhavá jednání s investiční skupinou Penta, která vlastnila pozemky pod plánovanou ranvejí, a následná administrativní příprava stavby.

Plánovaná nová paralelní ranvej pražského letiště.

Plánovaná nová paralelní ranvej pražského letiště.

Projekční kanceláře nyní připravují projekt výstavby, který společně s inženýrskou činností a autorským dozorem nad stavbou letové dráhy vyjde na 26 milionů korun.

Nová paralelní ranvej by měla sloužit především pro přistání ze směru od Nebušic, zatímco z nynější ranveje budou letadla většinou pouze startovat, a to směrem na Jeneč. Kapacita dráhového systému by měla vzrůst na 72 vzletů a přistání za hodinu z dnešních zhruba 46 v nejvytíženějších časech.

Méně hluku

Nová paralelní ranvej sníží zatížení obydlených oblastí hlukem.

Nová paralelní ranvej sníží zatížení obydlených oblastí hlukem.

Stavba nové ranveje by podle letiště měla utlumit provoz na vedlejší dráze, která je orientovaná směrem na Kladno a severozápadní část Prahy a jejíž využívání podle letiště zatěžuje hlukem na 200 tisíc obyvatel v těchto lokalitách. Zároveň by měl být provoz na vedlejších drahách plynulejší a šetrnější k životnímu prostředí. 

Letiště po dokončení nové dráhy počítá s maximální kapacitou 820 vzletů a přistání v průběhu jednoho dne. Paralelní dráha má také odlehčit letovému provozu v době, kdy není v provozu hlavní vzletová a přistávací dráha, jako je tomu například i nyní, kdy se hlavní dráha opravuje.

Běh na dlouhou trať

Projektanti se podílejí na komunikaci se státní správou k získání územního rozhodnutí a stavebních povolení. Tato povolení jsou další krokem po získání kladného posudku na novou ranvej, který letiště dostalo od ministerstva životního prostředí v říjnu 2011. Souhlas ministerstva se stavbou dráhy ale obsahoval 71 podmínek, které musí letiště splnit.

Tyto podmínky budou součástí dokumentace, kterou by chtělo letiště v příštím roce úřadům předložit, aby získalo územní povolení a mohlo pokračovat v přípravách výstavby.

"Samozřejmě to je běh na dlouhou trať. Podmínky musejí být obsaženy v projektové dokumentaci a musí to být projednáno se všemi dotčenými subjekty," uvedl na mezinárodní konferenci o budoucnosti letiště řekl člen představenstva a výkonný ředitel pro rozvoj a správu majetku letiště Jiří Kraus.

Lidovky.cz, ČTK