Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Nebeský skončil v čele Českých drah. Novým šéfem je Ivan Bednárik, který vedl ČD Cargo

Ivan Bednárik foto: ČTK

Praha - Novým předsedou představenstva a generálním ředitelem Českých drah se stal Ivan Bednárik, který dosud vedl dceřiné ČD Cargo. Ve funkcích nahradí Václava Nebeského, jenž se přesune na pozici místopředsedy představenstva.
  15:39aktualizováno  16:16

Ve vedení podniku pak úplně končí dosavadní náměstek generálního ředitele ČD Patrik Horný. Rozhodla o tom ve čtvrtek dozorčí rada podniku, oznámila společnost. Změny by podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) měly podnik posílit v době krize a jeho finanční řízení.

České dráhy zmítané krizí budou mít nového lídra. Nabídku dostal šéf ČD Cargo

„Jako dlouholetý předseda představenstva ČD Cargo prokázal Ivan Bednárik, že má klíčové předpoklady k tomu, aby provedl i České dráhy nadcházející náročnou etapou. Národní dopravce utrpěl v důsledku pandemie Covid-19 ztráty v řádech miliard korun. Nyní musí najít cesty, jak udržet a posílit svou finanční pozici a pokračovat v náročném investičním programu i zkvalitňování svých služeb,“ uvedl předseda dozorčí rady Pavel Kysilka.

České dráhy letos v pololetí kvůli koronavirové krizi zaznamenaly ztrátu téměř dvě miliardy korun. Za celý letošní rok podnik počítá se ztrátami příjmu z jízdného za více než tři miliardy korun.

Šéf společnosti ČD Cargo Ivan Bednárik.
Dva měsíce v křesle. Václav Nebeský na postu šéfa Českých drah v září nahradil...

Nebeský byl v čele státního dopravce od loňského září. Ve vedení však zůstává, přesune se na post místopředsedy představenstva. „Představenstvo pod jeho vedením dokázalo rychle reagovat na krizový vývoj a v naprosto nestandardních podmínkách uřídit jednu z největších společností v zemi,“ podotkl Kysilka. Ještě před dnešním rozhodnutím rady vysvětlil ministr Havlíček jeho předpokládaný konec tím, že Nebeský není typickým krizovým manažerem. Jako místopředseda bude odpovídat za oblasti projektového řízení, dotací a IT a s tím spojenou digitalizaci služeb a procesů. Společnost si od efektivity těchto částí slibuje úsporu nákladů.

České dráhy omezí v souvislosti s koronavirovými opatřeními provoz vlaků

V představenstvu naopak končí Patrik Horný, který dosud zodpovídal za ekonomiku. Tu bude nyní řídit přímo nový šéf společnosti Bednárik. Dozorčí rada se na změnách shodla jednomyslně.

Dosavadní místopředseda představenstva Michal Kraus zůstává ve vedení jako řadový člen představenstva a na starosti bude mít i nadále provoz. Dalšími členy představenstva jsou ještě Petr Pavelec zodpovídající za správu majetku a Jiří Ješeta, který vede sekci obchodu.

Skupinu Českých drah tvoří osobní dopravce a nákladní ČD Cargo. Do skupiny patří i Výzkumný ústav železniční, poskytovatel datových služeb ČD Telematika nebo poskytovatel ICT služeb ČD Informační systémy. Skupina zaměstnává kolem 23 500 lidí.

Profil Ivana Bednárika (45)

Datum narození: 16. ledna 1975

Vzdělání: maturoval na gymnáziu ve Zlatých Moravcích na Slovensku, poté studoval management na vysoké škole spadající pod Univerzitu Nového Jižního Walesu v australském Sydney; v roce 2017 absolvoval Central European Management Institute (CEMI), má titul MBA

Dosavadní funkce: předseda představenstva a generální ředitel nákladního dopravce ČD Cargo (od listopadu 2014; loni získal další pětiletou smlouvu)

Kariéra: od roku 1995 působil v manažerských pozicích několika firem zabývajících se obchodem a spedicí, před nástupem do čela ČD Cargo byl členem představenstva a obchodním ředitelem slovenské Express Group, která spadá do skupiny firem kolem významného slovenského podnikatele Alexeje Beljajeva

Ostatní:

  • Na Bednárikovo působení v čele ČD Cargo většina expertů pohlíží pozitivně, státní nákladní dopravce se za uplynulých šest let dostal z výrazných ztrát do stamilionových zisků, loni to bylo 608 milionů korun. V letošním prvním pololetí však kvůli koronavirem způsobené krizi také ČD Cargo zaznamenalo ztrátu 44 milionů korun.
  • Za Bednárika ČD Cargo mimo jiné modernizovalo lokomotivní park, koupilo vícesystémové lokomotivy Siemens Vectron a Bombardier Traxx, firma přistoupila také k rekonstrukcím dieselových lokomotiv. Společnost nakupovala také vagóny, ať už stovku nových cisternových, plošinové vozy pro přepravu širokého spektra komodit s využitím vyměnitelných nástaveb nebo další univerzálněji použitelné nákladní vozy.
  • ČD Cargo v posledních letech také upevňovalo postavení na zahraničních trzích, sám Bednárik upozornil například na dopravu uhlí z Horního Slezska do varšavských tepláren, zboží z polských baltských přístavů do České republiky nebo kontejnery z překladišť na polsko-běloruské hranici. "Každopádně platí, že ČD Cargo se z dopravce původně svázaného státní hranicí České republiky v posledních letech stává respektovaným evropským subjektem," řekl letos v červnu deníku Právo.
  • Pod jeho vedením se ČD Cargo snažilo zbavovat nevýhodných smluv, například před lety uzavřeného kontraktu na pronájem hal v Lovosicích. Na seznam nespolehlivých dodavatelů pak zařadilo firmy ze skupiny Rail Invest bratrů Šuškových, dříve hlavního dodavatele vagónů a jejich oprav pro ČD Cargo. Ti se ale proti tomuto kroku brání. Letos začala policie na základě trestního oznámení prošetřovat nákup vagónů od slovenské společnosti SMK. ČD Cargo si za zakázkou stojí, podle jeho vedení je oznámení jen útokem ze strany Rail Invest.
Autor: