Středa 21. října 2020svátek má Brigita 5 °C polojasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Doprava

O prodej dálničních e-známek stojí Škodovka i Alza. Jde jim o marketing, marže se nedočkají

Dálnice | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Dálnice | foto: MAFRA

Praha Od příštího roku už nikdo nebude muset řešit, jestli má dálniční známku správně vylepenou dole v rohu čelního skla na místě spolujezdce. Nebude ji mít vylepenou vůbec, nově si ji jen koupí, zaplacení budou policisté kontrolovat podle poznávací značky vozu. Ceny se nezmění, roční kupon bude stát 1500 korun. Podle všeho ale oproti dnešku přibude míst, kde bude možné si známku pořídit.

Výrazná změna zaujala obchodníky, kteří by se rádi stali prodejci nového typu dálničních známek. A doplnili tak státní e-shop eDálnice.cz a „kamenné“ distributory Českou poštu a síť pump Čepro, kteří vzešli z výběrového řízení.

Nabízet lidem dálniční známky nechtějí žádná neznámá jména, ale e-shopoví obři Alza a Mall, čerpací stanice OMV, banka ČSOB či automobilka Škoda Auto. Všichni zmínění (a řada dalších) se minulý týden zúčastnili takzvané tržní konzultace, kde se řeší podmínky a možnosti zapojit se do projektu.

„Některé společnosti nás samy oslovují navzdory tomu, že z prodeje nebudou mít pravděpodobně žádnou marži. Chápeme to tak, že pro ně může být prodej známek marketingově zajímavý,“ říká Martin Opatrný ze státní společnosti Cendis, která projekt elektronických kuponů zastřešuje.

Jinými slovy: od nákupu dálniční známky může zákazníka, z něhož nebude mít firma ani korunu, nasměrovat k tomu, aby si v e-shopu pořídil navíc třeba ledničku, televizi nebo jiné zboží.

Velký zájem jeví například výše zmíněná Alza, největší český online obchod. Dálniční známku na příští rok už na svých stránkách nabízí s dovětkem „těšíme se“. I v rámci nového systému bude k mání roční, měsíční nebo desetidenní kupon. Na tržní konzultaci se minulou středu – další se má konat 14. září – ukázali také zástupci dalšího velkého online obchodu Mall.

Přesto Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která se účastnila veřejné konzultace k projektu, včera prohlásila, že prodej elektronických dálničních známek v internetových obchodech v současnosti nedává žádný smysl právě proto, že bude pro e-shopy ztrátový. 

„Nebude se jednat o klasický prodej, jako je tomu u zboží a služeb. Jedná se o výběr poplatku, tedy účelově určené daně. Proto zde nebude platit občanský zákoník ani zákon o ochraně spotřebitele. Na poplatek se nevztahuje ani DPH,“ citovala výkonného ředitele APEK Jana Vetyšku agentura ČTK.

Nákup přímo z auta

Zajímavý je i zájem Škody Auto. V jejích vozech s chytrým palubním systémem by také mohla být možnost si známku do pár minut pořídit. Pro lepší představu: na obrazovce se objeví upozornění, že řidič v daném místě potřebuje dálniční známku. Ten si ji pak může skrze platební bránu nainstalovanou v systému koupit. „Zájem máme ale samozřejmě i o další výrobce aut,“ podotkl Martin Opatrný ze státní společnosti Cendis, která prodej známe zastřešuje.

Nové dálniční známky se začnou prodávat – stejně jako jejich papírové předchůdkyně – měsíc před začátkem nového roku. Vyměnit starou známku za novou musí řidiči nejpozději 31. ledna. Jak už bylo řečeno, hlavním prodejním kanálem na internetu má být státem zřízený e-shop edalnice.cz. K mání budou známky i v kamenných obchodech – na České poště a na zhruba dvou stovkách pump Eurooil, které patří společnosti Čepro. Toto státní konsorcium uspělo v soutěži na hlavní prodejce – 20. srpna jeho zástupci podepsali smlouvu.

Stát na novém partnerství ušetří. Prodej e-známek vyjde přibližně o půlku laciněji než u současných papírových kuponů. Aktuální marže prodejce je 4,6 procenta, nový nabídl 2,3. Celkové náklady na distribuci budou záviset na zájmu motoristů o nový systém. Loni nakoupili papírové dálniční známky za 5,5 miliardy.

Do veřejné soutěže na fyzickou distribuci se přihlásili čtyři zájemci. Vedle vítězného konsorcia se do tendru společně zapojily i firmy CzechToll a SkyToll, které už spolupracují na mýtu pro kamiony. Dále konsorcium Autoklub Bohemia Assistance a MTX a samostatně podnik GECO.

Čekání na informační systém

SFDI zakázku vyhlásil už jednou, s odhadovanou cenou okolo 477 milionů korun. Navazovala na později zrušenou zakázku k informačnímu systému dálničních známek, proto byla zrušena i tato soutěž.

Vývoj informačního systému s e-shopem má nyní na starosti státní podnik Cendis, vyjít má na 128 milionů. Přípravu projektu provázely v minulých měsících velké problémy. Státní fond dopravní infrastruktury totiž původně zakázku na jeho vývoj zadal společnosti Asseco Central Europe za 401 milionů. To však vyvolalo vlnu kritiky, kauza následně stála místo i ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO). Stát původní zakázku zrušil a vývoj IT systému svěřil Cendisu. Se zrušenou zakázkou na informační systém skončil i tendr na fyzickou distribuci známek, která měla původně vyjít na 477 milionů.

Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky

Nebezpečná místa Česka: pražské hlavní nádraží. Třicet let zde vládne podsvětí

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Reportéři MF DNES mapují místa, která podle statistik nejsou výjimečně nebezpečná. Ve skutečnosti jde o no-go zóny,...

Felák, flexit nebo chillovat. Slovník dnešní mládeže uvádí rodiče do rozpaků

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Ač to možná ani netušíte, nejspíš i kolem vás denně chodí shiperky, které flexí s teniskami nebo iPhonem, díky čemuž...

Už nebudu kandidovat, odejdu z politiky, říká exministr Adam Vojtěch

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Jsem odolný, ale už toho bylo hodně, vysvětluje svůj odchod exministr. Babiš ho podle něj trochu čekal. V rozhovoru pro...

Máte doma vybíravého pejska? Problémem může být kvalita krmiva
Máte doma vybíravého pejska? Problémem může být kvalita krmiva

Brit ke své řadě granulí bez obilovin pro malá plemena uvedl na trh i novou řadu kapsiček Brit Care Mini. Ty jsou obohaceny o prebiotika pro dobré...