Neděle 18. dubna 2021svátek má Valérie 10 °C dešťové přeháňky Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Odborníci tvrdí, že tramvaj na hlavní nádraží a Václavské náměstí je zásadní

Tramvaje v Praze(ilustrační snímek) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Tramvaje v Praze(ilustrační snímek) | foto: Pražská integrovaná doprava

PRAHA Pro fungování pražské tramvajové sítě je třeba dostavět tramvajovou trať, která by vedla z Vinohradské kolem hlavního nádraží do Bolzanovy ulice. Pomohly by i koleje vedoucí horní částí Václavského náměstí. Na pondělní debatě to uvedli Martin Šubrt z organizátora pražské MHD Ropid a Jan Šurovský z dopravního podniku (DPP). V centru je podle nich tramvajová síť na maximu kapacity a chybí možnost objet klíčové trasy.

Obě zvažované tratě jsou součástí změny územního plánu, kterou město v současnosti pořizuje. Schválení změny je nutné pro případnou stavbu, o které zatím vedení města nerozhodlo. Není tak jasné, jestli v budoucnu tramvaj povede z Vinohradské ulice kolem hlavního nádraží do Bolzanovy, přes Václavské náměstí nebo vzniknou obě trati.

Podle náměstka ředitele organizace Ropid Martin Šubrta je nyní tramvajová kapacita v centru Prahy na absolutním maximu. Například ve Spálené ulici jezdí 129 tramvají za hodinu a denně tudy projede 90 000 lidí. V Jindřišské ulici je to 105 tramvají a 80 000 cestujících. Zároveň v posledních letech sice roste počet spojů, ale i přes modernizaci kolejí a vozidel klesá cestovní rychlost. „To je ukazatel, který by se měl naopak zlepšovat,“ uvedl náměstek.

Velký tramvajový provoz v centru znamená problémy pro celou síť, protože klíčové trati jako ty ve Vodičkově a Lazarské nebo v Ječné ulici nejdou objet. Klíčová je proto podle Šubrta zejména trať z Vinohradské přes hlavní nádraží do Bolzanovy ulice, s čímž souhlasí i technický ředitel DPP Jan Šurovský. Tato trať zajistí tramvajím v případě nehod a dalších událostí možnost objízdné trasy.

Oba odborníci souhlasí i s vedením tramvaje přes Václavské náměstí, to však pro ně není tak důležité. „Nám by se samozřejmě dopravně hodily obě, na druhou stranu vnímáme, že to je téma spíše politického než odborného rozhodnutí,“ uvedl Šurovský. Stavbu trati na Václavském náměstí na pondělní debatě podpořil i šéf pražského pracoviště Národního památkového ústavu Ondřej Šefců.

O propojení Vinohradské ulice s Václavským náměstím se mluví roky. Proti návratu tramvají na náměstí se dlouhodobě staví Praha 1. Tramvaje přestaly na náměstí jezdit v roce 1980.

V křečových žilách může být i litr krve, varuje primář Schütz

Primář Žilní kliniky Ota Schütz | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Viditelně rozšířené žíly, těžké nohy či pocit mravenčení. Potíže s křečovými žílami neboli varixy trápí v populaci...

Velký test samotestů na covid: Kapesní laboratoř vám dá naději, nikoliv jistotu

Testovací sady na přítomnost viru SARS-CoV-2 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Chcete do práce nebo na návštěvu k příbuzným? Budete-li mít štěstí, třeba na vás vyjde vhodný test na covid. Pečlivě...

KOMENTÁŘ: Na dveře klepe obří inflace. A bát by se měla i česká vláda

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium V Americe probíhá obří záchrana ekonomiky na dluh. Do toho všude zdražuje ropa i potraviny. Svět se opět začíná bát...

PŘEDVÝBĚR.CZ s. r. o.
Senior Java Developer

PŘEDVÝBĚR.CZ s. r. o.
Praha
nabízený plat: 70 000 - 105 000 Kč