Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Číňany zaujala česká odpadková tramvaj. Huawei se chce podílet na jejím vývoji

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Čínský gigant Huawei minulý týden ohlásil, že v Česku hodlá investovat více než osm miliard korun. A že ho zajímají vize takzvaných chytrých měst. Podle informací serveru Lidovky.cz se rýsuje konkrétní projekt, do nějž se tato technologická firma chystá aktivně zapojit. Jde o vývoj nákladní tramvaje, která dosud nemá v zemi obdoby.

Na vývoji cargo tramvaje se má podílet i čínská firma Huawei. Takto s nadsázkou si spolupráci s Pražskými službami a dopravním podnikem představuje kreslíř LN Richard Cortés. foto: Richard Cortés, Lidové noviny

Na ideu speciálního vozu, který by v Praze v noci svážela odpad, upozornily Lidovky.cz minulý týden. Nyní se zdá, že nejde jen o sci-fi pohádku ale o projekt, který zajímá jednoho z největších výrobců mobilů či tabletů na světě. Česká metropole by se měla stát jakousi laboratoří, v níž dojde k ověření tohoto vozu ve skutečném provozu.

Na zájmu firmy Huawei o vývoj cargo tramvaje se shodlo několik na sobě nezávislých zdrojů. Má jít o spolupráci čínského výrobce, Pražských služeb a metropolitního dopravního podniku. Pokud vše klapne, stvrdí jej všechny strany příští týden v memorandu, které by měly údajně podepsat na konferenci Huawei Eco-Connect, která se koná 30. a 31. května na pražském Žofíně.

Praha sní o odpadkové tramvaji. V noci by svážela smetí do spalovny

Oficiálně žádná ze stran tuto zprávu zatím nepotvrdila. Zapadá však do logiky strategie, kterou Huawei pro Česko vyhlásil. I zájmu Prahy rozvíjet se jako takzvané chytré město řízené moderními technologiemi a protkané ekologickou dopravou.

Ambiciózní firma, která je v naší zemi mimo jiné třetím největším dodavatelem mobilních telefonů, také ohlásila, že hodlá prohloubit partnerství s českým státem – v klíčových technologických programech, jako je širokopásmové připojení k internetu nebo chytrá a bezpečná města. Nyní se nabízí spojení s nákladní tramvají. Závazek investovat v Česku 8,6 miliardy korun v horizontu pěti let potvrdil při setkání s Milošem Zemanem šéf společnosti Huawei Kuo Pching.

„Společnost Huawei je přední světový dodavatel ICT řešení pro chytrá města a v současnosti připravuje celou řadu řešení v mnoha světových metropolích. Praha není výjimkou. Až do dokončení přípravných prací společnost Huawei však nekomentuje žádné lokální aktivity,“ reagoval mluvčí firmy Huawei v Česku Karel Taschner.

Cargo tramvaj je inovátorský projekt, protože v Praze se ani v historickém kontextu nákladní tramvaje příliš nepohybovaly.

Opravená mazací tramvaj s vánoční výzdobou.
Vize kreslíře Richarda Cortése, jak by mohla v budoucnu vypadat cargo tramvaj,...

Za 1. světové války jezdily ulicemi sanitní či pohřební vozy - ty však experti nechápou jako nákladní, ale jako osobní tramvaje se zvláštním užíváním. V 70. letech minulého století utichl i provoz vozů Vrchní stavby, které sloužily opravářům kolejí.

Jednou z výjimek je takzvaná mazací tramvaj, která pečuje o kolejnice a mimo jiné tlumí jejich hlučnost a opotřebení. Zároveň má mezi dopravními nadšenci tisíce fanoušků.

Huawei plánuje v Česku utratit víc než 8 miliard. Chce i spolupracovat se státem

Odpadková tramvaj by pravděpodobně měla podvozek a elektrovýzbroj z některého stávajícího vozu, na nějž se připevní kontejner. Jednou z variant využití by byl převoz naplněných odpadových nádob, které by se na vybraných místech přeložily z aut na speciální vůz. Následně by odpadky putovaly do spalovny v pražských Malešicích, kam je ale nutné nejprve postavit kolejovou přeložku.

„Ten projekt se mi líbí a podporuji ho. Využití moderních technologií takovýmto způsobem navíc skvěle zapadá do našeho konceptu chytré Prahy. Dopravní podnik a ČVUT teď musí prozkoumat, co by realizace obnášela a jaké jsou s ní spojené náklady,“ uvedla pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO).

Technický ředitel dopravního podniku Jan Šurovský už dříve zdůraznil, že projekt vzešel z vizionářských diskuzí s Pražskými službami a zatím se nachází spíše v rovině úvah.

„Považuji však myšlenku za rozumnou - ve chvíli, kdy město i dopravní podnik řeší plán udržitelné mobility v metropoli. Svoz odpadu nyní zajišťují stejně jako veškeré zásobování města v podstatě výhradně nákladní auta,“ řekl Šurovský.

Autor:

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...