9. března 2011 15:35, aktualizováno  17:48 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

ODS háže pod stůl Bártovu dopravní 'superstrategii'. Chce vytvořit zcela novou

Dálnice D5 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Dálnice D5 | foto: ŘSD

PRAHA Půlroční příprava dopravní "superstrategie" ministerstva dopravy je podle ODS k ničemu. Koncept staví na mnoha neznámých faktorech a nezohledňuje požadavky krajů, tvrdí odborná komise strany. A doporučuje vypracovat materiál zcela nový.

Ministerstvo dopravy Víta Bárty (VV) v půlce ledna představilo plány, jak by se měl rozvíjet sektor dopravy do roku 2025.

Jeho prioritou je například stavba dalšího úseku dálnice D3 u Tábora či rychlostní silnice R6 mezi Karlovými Vary a Chebem. Bárta naopak v příštích letech nepočítá s dálnicí D3 přes Posázaví nebo s rychlostní silnicí R43 z Brna na sever.

silniční a dálniční síť

V materiálu ministerstvo kalkuluje s penězi z fondů EU i s rozvojem staveb na základě partnerství veřejného sektoru a soukromého kapitálu (takzvané PPP projekty). Podle garanta komise Pavla Drobila je to ale zrádné, neboť evropské peníze ještě nejsou vyjednané a projekty PPP poslanci zatím neuzákonili.

Podle ředitele odboru strategie ministerstva dopravy Luďka Sosny je dokument takto zpracovaný záměrně. "Oni očekávaly, že připravíme standardní koncepční dokument, jak tomu bylo v minulosti. Ale pan ministr Bárta chtěl ukázat, jaké projekty je vůbec možné postavit na základě předpovídatelných zdrojů financí," uvedl Sosna pro server Lidovky.cz.  

Půlroční práce do koše?
Podle ODS je ale taková "superstrategie" rezortu dopravy, na které úředníci pracovali spolu s odborníky šest měsíců, nepoužitelná.

"Podle našich odborníků má koncepce nedostatky, které mohou vést k problémům v systému dopravních cest a ke snížení kvality dopravy v Česku. Navrhujeme vypracování naprosto nového materiálu, který by rozvoj dopravy řešil jasně a koncepčně včetně návaznosti na již schválené dokumenty," uvedl poslanec a místopředseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura.

Odborná komise strany proto svým ministrům doporučí, aby navržený materiál ve vládě nepodpořili. 

K tématu:

Ačkoli ministerstvo dopravní plány konzultovalo s Asociací krajů ČR, podle ODS "superstrategie" nezohledňuje požadavky krajů a dostatečně nereflektuje jejich priority. "Materiál postrádá návaznost na 'Zásady územního rozvoje ČR', ve kterých jsou definovány potřeby samospráv," kritizoval statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje Libor Lukáš.  

Stavba silničního tahu R49 od Fryštáku ke slovenské hranici ve Zlínském kraji například patří k nejvzdálenějším z Bártových stavebních plánů.

Podle Sosny je ale výběr dopravních staveb výsledkem kompromisu. "Krajských ředitelů je 14 a my jsme museli vytvořit návrh, který vychází jakž takž vstříc všem krajům," uvedl ředitel odboru strategie ministerstva dopravy Luděk Sosna.

O třetinu peněz méně
Celkově ale podle něj rezort naplánoval jen asi třetinu dopravních projektů, které kraje navrhovaly. Důvodem je pokles peněz ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Oproti loňským 96 miliardám je pro letošní rok ze státního rozpočtu k dispozici necelých 62 miliard korun.

"Superstrategie" je nyní v prvním kole připomínkového řízení a čeká ji ještě další kolo. Podle Sosny je tak ještě dostatek času diskutovat o připomínkách ODS, a to zejména mezi ministry. "Je potřeba, aby se o tom pobavili na vládě, jakým způsobem v tomto chtějí pokračovat dál," řekl Sosna.

"Pokud budou chtít ten další dokument zpracovat jiným způsobem a vrátit se k té tradiční metodice, tak jsme na to připraveni," dodal.  

spaŠárka Pálková