12. května 2016 9:45 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Okřídlený obr Antonov se zdvihl z Ruzyně, s plzeňským generátorem míří do Austrálie

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 7Diskuse
Antonov 225 na letišti Václava Havla v Praze | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Antonov 225 na letišti Václava Havla v Praze | foto:  František Vlček, MAFRA

PRAHA Největší nákladní letoun světa Antonov An-225 Mrija ve čtvrtek před půl sedmou ráno odletěl po dvou dnech z pražského Letiště Václava Havla. V Praze se obří dopravní letadlo objevilo znovu po devíti letech.

V Praze se obří dopravní letadlo objevilo znovu po devíti letech. Stroj přepraví do západoaustralského Perthu zhruba 120 tun těžký turbogenerátor, který vyrobila plzeňská strojírna Brush Sem.

Celkem 84 metrů dlouhý Antonov s rozpětím křídel přes 88 metrů bude muset po cestě do Austrálie třikrát doplňovat palivo, protože naložený uletí maximálně 4000 kilometrů. Podle plánu má mít mezipřistání v Turkmenistánu, Indii a Indonésii, sdělila přepravní společnost DB Schenker.

Po přistání v Perthu generátor pojede zbytek cesty do rafinerie v západní Austrálii po silnici. Po dálnici cestoval rozměrný náklad v noci na středu také z Plzně do Prahy.

Generátor je dlouhý 8,8 metru, široký víc než 3,5 metru a na výšku měří téměř 3,2 metry. Neveze ho loď, ale letadlo kvůli tomu, že ho australská rafinerie chtěla mít na místě rychle. Do letadla generátor naložily dva jeřáby, dovnitř ho posunuly s pomocí speciální 40 metrů dlouhé rampy. Náklad se do Antonova dostává netypicky zpředu, po odklopení části trupu pod pilotní kabinou.

Antonov 225 na letišti Václava Havla v Praze
Antonov 225 na letišti Václava Havla v Praze

Antonov-225 Mrija je nejdelším a zároveň nejtěžším letounem, jaký kdy byl zkonstruován. Maximální vzletová hmotnost může dosáhnout až 640 tun. Navržen byl pro přepravu sovětského raketoplánu a části nosné rakety, vyroben byl pouze jediný stroj.

Do Prahy letoun přiletěl poprvé v roce 1989, když se vracel s raketoplánem Buran připevněným k trupu z letecké přehlídky v Paříži. Naposledy se v českém hlavním městě objevil v roce 2006, když převážel z Berlína do Číny turbíny. Počátkem loňského roku přepravoval obrněnou techniku z ostravského letiště do Afriky.

ČTK
  • 7Diskuse