Sobota 4. července 2020svátek má Prokop 25 °C polojasno Předplatné LN
aktualizováno  Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Opravy Negrelliho viaduktu pokračují. SŽDC ‘zdemoluje’ most přes ulici Prvního pluku

Zahájení snesení ocelové konstrukce železničního mostu přes ulici Prvního... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Zahájení snesení ocelové konstrukce železničního mostu přes ulici Prvního... | foto:  František Vlček, MAFRA

PRAHA Z Negrelliho viaduktu v pražském Karlíně byla v pátek odpoledne demontována první část ocelové konstrukce železničního mostu. Na zem ji v ulici Prvního pluku snesl pětisettunový jeřáb. Ještě v průběhu pátku by měla být odstraněna rovněž druhá část mostu.

První pražský železniční most přes Vltavu pochází z roku 1936 a je v nevyhovujícím stavu. Modernizaci Negrelliho viaduktu, která začala loni v létě a potrvá tři roky, provádí Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).

151456 feb 18

Odstraňovaná ocelová konstrukce byla částečně opravena v roce 1996, kdy ji správa nechala zpevnit pod pravou kolejí. Konstrukce váží 80 tun a dělníci ji položili na připravené trámy na ploše parkoviště. Tady bude rozřezána a zbytky skončí na šrotišti.

Ještě v průběhu pátku začnou dělníci pracovat na demontáži druhé části konstrukce. „Pokud se nestane nic mimořádného, měla by být ještě dnes snesena. Dělníci budou pracovat do té doby, dokud bude vidět,“ řekl v pátek mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Pokud práce nestihnou, budou pokračovat v sobotu. Kromě konstrukcí budou z viaduktu rovněž odbourány opěry. Základy i opěry budou zpevněny injektáží.

Most přes ulici Prvního pluku je zavěšen na jeřábu.
Obrovský jeřáb, který přenesl železný most nad ulicí Prvního pluku.

Nová ocelová konstrukce by se podle Illiaše měla v Karlíně objevit v průběhu příštího roku. Ponese jednu kolej a bude se jednat o příhradový most s dolní mostovkou a parabolickým horním pásem.

Loni SŽDC odstraňovala vestavby a přístavby viaduktu, sejmula kolejový svršek a trakční vedení. Všechny klenby nyní prozkoumá Kloknerův ústav ČVUT. Celkově se jedná o prohlídku sta kleneb z různých materiálů, a to betonu, cihel, pískovce a žuly a jejich různých kombinací. Zkoumáno bude 30 až 35 tisíc kamenů.

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

Negrelliho viadukt je prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a druhým nejstarším stojícím mostem v Praze. Spojuje Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanici s Bubny. Stavba dlouhá 1100 metrů, která byla uvedena do provozu na začátku června 1850, je památkově chráněná. Jméno má po inženýru Aloisi Negrellim, který stavbu řídil.

Na podzim může přijít katastrofa, varuje bývalý viceguvernér centrální banky

Pro Čechy je nebe nízko, píše ve své knize Mojmír Hampl. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Patří mezi nejtalentovanější a nejznámější ekonomy v Česku. V pouhých 32 letech se stal viceguvernérem České národní...

Velké srovnání cen zubařských zákroků. V regionech se liší i o tisíce

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Stomatologie je už léta oborem, v němž pacienti musí hodně platit. Pomalu se to ale mění. Akutní péče je díky větší...

Radit lidem, aby během pandemie seděli doma, byla chyba, říká Pavel Pafko

Přední chirurg a brzy osmdesátník Pavel Pafko má za sebou tři etapy... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Zdůrazňuje, že není žádný king, ani se nepovažuje za mimořádně talentovaného. Pavel Pafko prý jen pracoval víc než...

Víte, proč má smysl vybírat BIO potraviny?
Víte, proč má smysl vybírat BIO potraviny?

Skladba jídelníčku batolete je důležitější, než by se nám mohlo zdát. Právě v rané fázi života vznikají stravovací návyky, které budou dítě provázet do dospělosti.