Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Pandemie omezí výstavbu silnic a dálnic. Není ubytování pro dělníky, komplikovaný je i transport materiálu

S nákupem elektronických dálničních známek mají řidiči často problém. foto: Iveta Lhotská, MAFRA

PRAHA - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) varuje, že současná šířící se nákaza novým koronavirem může kromě jiného také omezit či zcela zastavit výstavbu a opravy vozovek. Zastavení prací mimo jiné vyhlásila i společnost Eurovia, která staví například na dálnici D1. Podle ŘSD hrozí něco podobného i u dalších dálničních staveb.
  5:00

Generální ředitel ŘSD Radek Mátl uvedl, že hlavním problémem je nejen šíření nemoci Covid-19, ale také nedostatek bydlení pro dělníky, náročnější doprava pracovníků na stavbu a problematické zásobování materiálem. 

V Česku se letos bude stavět a opravovat 230 km dálnic a silnic. Práce komplikují hlavně aktivisté

„ŘSD se stavebními firmami vede jednání, aby dopad aktuální situace do harmonogramu staveb byl žádný či co nejmenší,“ napsal Mátl na Twitter. „Vše bude záležet na délce nouzového stavu a období karantény a aktuální situace na jednotlivých stavbách. Prioritou je zejména pokračování modernizace D1,“ dodal.

Přesto ale podle slov generálního ředitele pokračují přípravy na další stavby.  „ŘSD vybralo zhotovitele stavby D7 Louny, zkapacitnění obchvatu sdr. Eurovia CS a.s. a HERKUL a.s. za nabídkovou cenu 773,4 mil. Kč (cca 79% z předpokladu). Termín zahájení stavby je vzhledem k aktuální situaci nejistý,“ informoval Mátl s tím, že Eurovia CS už oznámila zastavení prací.

Opatření ministerstva dopravy na železnicích

V souvislosti se současným znatelným poklesem zájmu o cestování vlaky jsme v těchto dnech jako objednatel rychlíků a expresů přistoupili k jejich omezování. To platí v současné podobě od soboty.

Expresní vlaky byly většinou zrušeny; výjimky jsou tam, kde by nemohly být nahrazeny rychlíky, nebo regionální dopravou.

Provoz na těch hlavních spojeních krajských a dalších větších měst tedy nyní zajišťují rychlíkové vlaky. Zde proběhly také redukce, ale chceme, aby každé dvě hodiny rychlík jel.

Spoje jsou omezovány tak, aby bylo ve všech směrech zachováno spojení.

Nyní nejsou vypravovány žádné vlaky, které jezdily přes státní hranici; to je případ rychlíku z Chebu směr Norimberk.

Omezení se týkají vlaků Českých drah, RegioJetu a Arrivy. Podrobnosti naleznete na webu Ministerstva dopravy, kde aktualizujeme informace každý den. Novinky samozřejmě dáváme i na facebookový a twitterový profil ministerstva.

Tiskový mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka pro Lidovky.cz

„Nařízení vlády se stále mění, nejsou zcela jasná a mají dopad i na naše činnosti a zaměstnance.  V současné době nemáme k dispozici ochranné pomůcky pro naše pracovníky. Snažíme se je získat, ale nikoliv na úkor strategických profesí (zdravotníci, hasiči, prodavačky atp.) a nechceme podporovat ani různé spekulanty,“ uvedla pro server Lidovky.cz tisková mluvčí Eurovia CS Iveta Štočková. Část pracovníků je podle ní v karanténě, další jsou na Slovensku, někteří jsou doma s dětmi. Nezanedbatelný podíl je navíc v rizikové skupině nad 55 let.

Nejasné dopady

„Nařízení vlády ČR respektujeme a podřizujeme se jim a abychom je dodrželi a ochránili naše zaměstnance, rozhodli jsme se pro útlum prací na 14 dní, kdy intenzivně řešíme dodávku ochranných pomůcek a postup postupného návratu na stavby a další opatření,“ vysvětlila pro Lidovky.cz Štočková a dodala, že konkrétní dopady na jednotlivé stavby není možné v tuto chvíli odhadnout. „Jasno bude až po skončení opatření vlády ČR,“ dodala.

Všichni zaměstnanci Eurovie podle ní budou v této době v režimu částečné nezaměstnanosti podle zákoníku práce, kdy zaměstnancům náleží náhrada mzdy ve výši 60 procent průměrného výdělku.

„Jde o mimořádné a pro nás zcela bezprecedentní opatření, které je v zájmu zachování zdraví všech našich zaměstnanců. Pevně věříme, že toto řešení nám pomůže překlenout těžké období a dodá nám všem síly pro maximální výkon na stavbách, jakmile se situace normalizuje,“ vysvětlila Štočková.

Společnost Eurovia v dopravním stavitelství aktuálně pracuje například na modernizaci dálnice D1 v úsecích Koberovice - Humpolec nebo Mirošovice - Hvězdonice. Na dálnici D8 opravuje jedenáctikilometrový úsek u Litoměřic. Dále staví ve druhé etapě obchvat Chrudimi. V železniční dopravě patří mezi největší současné zakázky přestavba uzlu v Přerově.

Železniční stavby pokračují

Naopak v provozu zůstává polečnost Swietelsky Rail CZ, která zatím nemusela kvůli koronaviru zastavit nebo přerušit žádnou ze železničních staveb. Pouze Dopravní podnik hlavního města Prahy odložil plánovanou třídenní velikonoční výluku, při níž měla firma na lince C měnit dřevěné pražce za betonové. Firma omezila porady, zaměstnance, jichž má kolem 120, vybavila ochrannými pomůckami. Mezi významné stavby, na nichž nyní pracuje, je modernizace železniční trati z Oldřichova u Duchcova do Bíliny. 

Na některých místech se pracuje i o víkendu. V pátek ŘSD oznámilo zahájení prací v posledním úseku modernizace D1 mezi Devíti Kříži (EXIT 168) a Ostrovačicemi (EXIT 178). 

Pracovat se má od pondělí začít i na velmi silně zatíženém úseku na trase Chomutov – Klášterec nad Ohří, který po provedeném diagnostickém průzkumu vykazuje nevyhovující skladbu konstrukce a nehomogenitu krytu vozovky. Z důvodu oprav bude omezen průjezd na dvoukilometrovém úseku silnice I/13 u tepelné elektrárny Prunéřov.

Autoři:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!