29. května 2009 13:49 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Parametry dálnic se sníží, musí se šetřit

Dálnice | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Dálnice | foto: Shutterstock

PRAHA Ředitelství silnic a dálnic začíná kvůli nedostatku financí šetřit. Mělo by se například stavět méně mimoúrovňových křižovatek, parametry nových dálnic by se snížily na úroveň rychlostních silnic. Škálu úsporných opatření dnes novinářům představil šéf ŘSD Alfred Brunclík. Úspora by měla činit až deset procent.

V České republice se podle normy stavějí dva druhy dálničních komunikací: rychlostní silnice (R) a dálnice (D). Ačkoliv běžný řidič téměř nepozná rozdíl, podle Brunclíka je značný rozdíl v nákladech. Brunclík by proto rád prosadil změnu normy, která by sjednotila oba druhy silnic na úrovni "R". Zřídil proto na ŘSD expertní skupinu a podporu má i u ministra dopravy Gustáva Slamečky.

Rychlostní silnice jsou například v průměru o tři metry užší než dálnice, mají povoleno prudší stoupání nebo je na nich méně stoupacích pomalých pruhů. Největší rozdíl v nákladech je podle Brunclíka u přesunu hmot. "To je největší finanční zátěž. Nákladní doprava, kterou je nutné zaktivizovat, je nesmírně nákladná," uvedl Brunclík.

Šetřit se bude na křižovatkách, tunelech i mostech

Jak připomněla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková, nové parametry by se týkaly pouze budoucích staveb, a nikoliv těch, které již mají hotový projekt a schválený investiční záměr. Nyní má ČR zhruba 700 kilometrů dálnic a 400 kilometrů rychlostních silnic.

Brunclík představil i další plány, které se změnou parametrů souvisejí. Bude se prý více zvažovat nutnost stavět tunely, mosty a mimoúrovňové křižovatky, což jsou nejdražší dálniční prvky. "Mimoúrovňová křížení jsou mnohdy výsledkem kompromisů, aby se tím územím vůbec dalo projet. Musíme být v těch kompromisech tvrdší," uvedl Brunclík.

Omezit se má i výstavba tunelů, které jsou až desetkrát dražší než dálnice na povrchu. Tunely prý navíc prodražuje evropská legislativa, která určuje bezpečnostní prvky v tunelech. Ty podle Brunclíka nejsou především u kratších tunelů potřeba, a přesto se musejí stavět.

Brunclík chce také každý zpracovaný projekt nechat posoudit jinou skupinou projektantů, kteří by vyhodnotili nákladnost stavby. Ředitel přitom sází na rivalitu mezi projektanty, která má snížit náklady. "Otázka je: Máme na to, abychom to tak stavěli?" řekl Brunclík.

ČTK