31. března 2016 11:15 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Paříž a Brusel spojí nízkonákladový rychlovlak. Nabídne laciná místa k stání

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Společnost Thalys propaguje svoji novinku: nízkonákladový rychlovlak nazvaný... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Společnost Thalys propaguje svoji novinku: nízkonákladový rychlovlak nazvaný... | foto: Thalys

PAŘÍŽ/BRUSEL Z Paříže do Bruselu a zpět začne v neděli jezdit nízkonákladový rychlovlak, který nabídne i levná místa k stání. Systém funguje podobně jako u levných aerolinek - rezervace je možná výhradně přes internet a cestující si s sebou na palubu smějí vzít pouze jedno kabinové a jedno příruční zavazadlo.

Další tašky jsou za poplatek, napsal britský list The Independent. Spoj nazvaný Izy chce především konkurovat levným autobusům pendlujícím mezi francouzskou a belgickou metropolí.

Izy spadá pod Thalys, operátora provozujícího rychlovlak na této trase. Na rozdíl od Thalysu, jenž cestu zvládne za hodinu a 22 minut, potrvá cesta zeleno-bílou soupravou o hodinu déle.

ČTĚTE TAKÉ:

Nepojede totiž po kolejích pro rychlovlaky, ale po obyčejné trati, čímž se vyhne vysokým poplatkům francouzské železniční společnosti SNCF. V Izym jsou čtyři třídy. Cena za sedadlo v první třídě Standard XL, u nějž je k dispozici zásuvka, začíná na 29 eurech (asi 785 korunách).

Druhá třída Standart nabízí obyčejné sedadlo od devatenácti eur (zhruba 514 korun), což je méně než polovina nejnižší ceny, jakou zaplatí pasažéři Thalysu. Ceny jsou nižší při rezervaci dlouho dopředu a s blížícím se datem odjezdu se zvyšují.

Cestující, kteří netrvají na pohodlí, si mohou koupit místo na jedné z 25 sklápěcích sedaček za patnáct eur (asi 406 korun). Operátor ovšem varuje, že tato místa nejsou vhodná například pro těhotné ženy, staré lidi nebo malé děti.

Bez záruky sezení

Za deset eur (přibližně 271 korun) je pak k mání jedno z deseti míst „bez záruky sezení“, což znamená, že pasažér riskuje cestu vestoje v nepoužívaném jídelním voze. „K dispozici budete mít postranní opěrky a vysoké stoly,“ ujišťuje operátor.

„Pokud bude volné sedadlo, průvodčí vám dá po odjezdu vlaku co nejdříve vědět.“ Nízkorozpočtový vlak už ve Francii funguje, pod názvem Ouigo obsluhuje některé vnitrostátní trati. Koncept možného stání na cestě dlouhé 320 kilometrů je ale nový, uvádí The Independent s tím, že na mezinárodních spojích bývá povinná rezervace místa.

Izy pojede v týdnu denně dvakrát tam a zpět a v pátek a o víkendu třikrát.

ČTK
  • 1Diskuse




Najdete na Lidovky.cz