Sobota 11. července 2020svátek má Olga 17 °C občasný déšť Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Parkovací agonie na kraji Prahy: Středočeši můžou jezdit z P+R autobusem, míní starosta

Jedna z vizualizací plánovaného parkovacího domu a terminálu na Veleslavíně.... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jedna z vizualizací plánovaného parkovacího domu a terminálu na Veleslavíně.... | foto: DPP

PRAHA Západnímu okraji Prahy zoufale chybí parkoviště, která by zadržela na hranicích města stovky středočeských řidičů, kteří tam dojíždí za prací. Z šesti plánovaných míst s kapacitou bezmála tří tisíc aut bude v dohledné době v provozu pravděpodobně jen malé P+R pro 150 aut na Sídlišti Červený Vrch s nevyhovujícím příjezdem úzkou ulicí Tobrucká.

Před měsícem přitom pražský radní pro dopravu Petr Dolínek z ČSSD představil 62 míst, která se mají v budoucnu proměnit v odstavná parkoviště typu park and ride (P+R). Jenže třeba při pohledu na Prahu 6, která je jednou z nárazníkových zón příměstského parkování – z Kladna, Slaného či Nového Strašecí – je zřejmé, že jde hlavně o papírové vize.

Daleko ke vzniku mají parkoviště u zastávky Nádraží Ruzyně či na Veleslavíně. Nejistá je i budoucnost více než 600 provizorních stání na Vypichu nedaleko obory Hvězda.

Ukázkově však parkovací marnost dokládá největší z plánovaných ploch na Dlouhé Míli. V prostoru poblíž obchodního domu Šestka a ruzyňského letiště má vzniknout P+R pro tisíc aut. Háček je v tom, že politici z pražského magistrátu chtějí jeho fungování spojit se zprovozněním takzvané rychlodráhy na letiště, která bude mít jednu ze zastávek právě na Dlouhé Míli a bude pak cestou do Kladna odbočovat k Letišti Václava Havla.

Dlouho připravovaný (a odkládaný) projekt však bude hotový nejdříve v roce 2024. Proto se radním z Prahy 6 čekání na rychlodráhu nelíbí a vyzývají své kolegy z magistrátu, aby začali s potřebným vykupováním pozemků pro velkokapacitní parkoviště už teď.

„Peníze na ně mají a v tomto případě už opravdu není na co čekat. Parkoviště není nutné spojovat s vybudováním rychlodráhy. Než bude zastávka na Dlouhé Míli hotová, můžou lidé po odstavení auta pokračovat autobusem na Veleslavín. Naučili by se to,“ tvrdí starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP 09).

Rychlodráha na Kladno by měla vést z Masarykova nádraží přes Bubny, Stromovku a...
Mapa aktuální situace v přípavě trati Praha - letiště - Kladno.

Lidovky.cz se pokusily získat také názor pražského radního Dolínka, jde především o jeho kompetenci. Politik však na opakovaně zaslané zprávy neodpověděl. Je každopádně zřejmé, že tisícovka míst na Dlouhé Míli by Praze 6 – která zahrnuje například Petřiny, Liboc či Střešovice – výrazně pomohla.

Od loňského dubna tam přibyly tři nové stanice metra, které přilákaly stovky středočeských řidičů zanechávajících na území městské části auta, Dále do centra pak pokračují metrem, případně tramvají. I kvůli tomu si tamní radní od října vyprosili parkovací zóny, které za poplatek zajišťují místa autům především místních lidí. Omezení však neplatí pro celou městskou část, volná místa k nalezení jsou.

VIZE, NEBO REALITA?

Seznam míst plánovaných pro odstavná parkoviště v Praze 6 a jejich přibližná kapacita.

  • Dlouhá Míle - 1000
  • Veleslavín - 550
  • Vypich – 360 a 250
  • Nádraží Ruzyně - 240
  • Podbaba - 150
  • Tobrucká – 150 (hotovo)

celkem 2700 míst

„Podle mě by bylo i pro dojíždějící lepší, kdyby měli možnost zaparkovat na Dlouhé Míli a odtud pokračovali autobusem, než aby hystericky kroužili ulicemi a hledali místa k zaparkování. Už na podzim jsme navíc požádali magistrát o zpracování plánu na zavedení zón placeného stání na celou Prahu 6,“ podotýká její starosta Kolář s tím, že úřední proces by měl být vyřízený zhruba do roka a půl.

Zatímco tisíc míst na Dlouhé Míli má velmi nejistou budoucnost, už v lednu přibudou P+R místa v Tobrucké ulici, kde nyní funguje komerční parkoviště. V režimu park and ride tam ovšem bude den stání vyjde jen na 20 korun, což je výrazně méně než v současnosti. Ve srovnání s Dlouhou Mílí však jde o parkoviště-trpaslíka – oplocená plocha v Tobrucké pojme jen 150 aut.

Hlavní problém tkví ale v tom, že stání se nachází přímo u obytných domů. A místo plánovaného příjezdu z frekventované Horoměřické ulice, která přivádí do Prahy auta od severu, se bude ke stáním jezdit úzkými uličkami Arabská a Tobrucká. Kvůli pohodlnějšímu průjezdu úřady zruší i několik stání při kraji silnice, která používají místní lidé. Někteří z nich už kvůli blížícímu se otevření mobilizovali protestní aktivity: rozdávali letáky a několik jich minulý týden prostestovalo při interpelacích na zastupitelstvu Prahy 6. Nespokojenci plánují i založení občanského sdružení či konzultace s právníky.

„Záměr zřídit P+R parkoviště v klidné obytné oblasti považujeme za zcela nesmyslné. Spuštěním tohoto typu parkoviště dojde k velkému navýšení automobilové dopravy, které s sebou přinese výrazné negativní vlivy, jako je hluk, prach, emise, snížení cen nemovitostí, zhoršení životního prostředí a podmínek k bydlení,“ přiblížil už dříve obavy Zdeněk Suchý, který v Tobrucké ulici bydlí a je jedním z organizátorů protestu.

Parkoviště v Tobrucké ulici v Praze 6 brzy změní režim na P+R.

Parkoviště v Tobrucké ulici v Praze 6 brzy změní režim na P+R.

Potíž je ale v tom, že nový příjezd z Horoměřické ulice, který by sídlišti ulevil alespoň od přijíždějících aut, je závislý na změně územního plánu. Budoucí cesta se totiž nachází na ploše, která je formálně les a bylo by kvůli ní nutné změnit územní plán. To je však proces zpravidla na několik let.

Starosta Prahy 6 Kolář slíbil, že se se zástupci nespokojených občanů sejde, ale přiznává, že příliš možností nemá.

„Jsme v situaci, kdy počítáme každé místo a toto parkoviště se nabízelo, protože je hotové a stačí jen změnit jeho režim na P+R. Chápu, že lidem vadí a rád bych je požádal o shovívavost. Nemyslím si ale, že nápor aut tam bude aut od ledna nějak extrémní, řidičům bude určitě chvíli trvat, než si na toto parkoviště zvyknou,“ předpokládá Kolář.

Jedním z klíčový projektů je po výše zmíněné Dlouhé Míli také parkovací dům na Veleslavíně. Původní projekt s kapacitou zhruba 600 míst za 1,3 miliardy korun v blízkosti tamního nádraží a stanice metra zkrachoval mimo jiné kvůli velkému odporu místních obyvatel. Problém byl i v tom, že stavba měla vznikat po etapách.

Nová vize počítá s podobnou kapacitou, ale bude muset zřejmě projít všemi stupni úředního schvalování včetně studie vlivu na životní prostředí EIA. I vzhledem k možnému dalšímu odporu místních lidí, kteří mají možnost zasahovat do územního řízení, může jít o záležitost minimálně na několik let.

Ve hře jsou také dvě dočasné plochy pro auta na Vypichu. Jedno leží poblíž plochodrážního stadionu na Markétě a pojalo by až 250 vozů. Patří ovšem ministerstvu vnitra, s nímž se musí zástupci Prahy dohodnout. Případné práce by se týkaly hlavně zpevnění plochy.

Druhé je o pár stovek metrů dál, poblíž obchodního domu Kaufland. Tam by se vešlo až 360 aut, ale kvůli územnímu plánu, v němž je místo zanesené jako zeleň, je možné se stavebním úřadem vyjednat pouze takzvanou dočasnou odstavnou plochu, ne standardní parkoviště P+R.

Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky

Na podzim může přijít katastrofa, varuje bývalý viceguvernér centrální banky

Pro Čechy je nebe nízko, píše ve své knize Mojmír Hampl. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Patří mezi nejtalentovanější a nejznámější ekonomy v Česku. V pouhých 32 letech se stal viceguvernérem České národní...

Velké srovnání cen zubařských zákroků. V regionech se liší i o tisíce

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Stomatologie je už léta oborem, v němž pacienti musí hodně platit. Pomalu se to ale mění. Akutní péče je díky větší...

Radit lidem, aby během pandemie seděli doma, byla chyba, říká Pavel Pafko

Přední chirurg a brzy osmdesátník Pavel Pafko má za sebou tři etapy... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Zdůrazňuje, že není žádný king, ani se nepovažuje za mimořádně talentovaného. Pavel Pafko prý jen pracoval víc než...

Víte, proč má smysl vybírat BIO potraviny?
Víte, proč má smysl vybírat BIO potraviny?

Skladba jídelníčku batolete je důležitější, než by se nám mohlo zdát. Právě v rané fázi života vznikají stravovací návyky, které budou dítě provázet do dospělosti.