Masa motoristů se povalí na dovolenou do Itálie a do Chorvatska (další zase v opačném směru) a počet dálničních tahů je díky Alpám značně omezený.
Společná rada německých, českých i dalších autoklubů proto zní: Pokud nemáte důvod, na evropské silnice v následujících dnech raději nevyjíždějte. Už uplynulý víkend byl varující. Při cestách do Chorvatska či Itálie se Češi zdrželi v sobotních kolonách až sedm hodin. Vyhnout se jim v podstatě nešlo, všechny dopravní tepny byly ucpané.
Parkoviště Německo. Loni mělo historicky nejdelší kolony, trpěli v nich i Češi |
Lépe nebude
Kromě stovek tisíc Němců totiž vyjedou na dálnice také příznivci motorismu, jejichž cílem bude Velká cena Maďarska Formule 1. K tomu se přidají například opravy dálnice A23 před Vídní nebo namátkové bezpečnostní kontroly na hranicích mezi Rakouskem a Německem.
Řešením pro ty, kteří už mají dovolenou u moře zaplacenou, je zkusit si v zaměstnání na poslední chvíli vyprosit aspoň den volna navíc.
„Podle našich zkušeností půjde opravdu o kritický víkend. Ani nemůže být jiný, protože lidé jsou nepoučitelní. Určitě by se jim vyplatilo vyrazit třeba o den dříve, po cestě někde přespat a poslední úsek k moři už v klidu dojet,“ říká Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří ČR.
Těsno bude docela jistě například na tauernské dálnici A10 mezi Salcburkem a Villachem, u Vídně, Mnichova, v Brennerském průsmyku či v oblasti slovinského města Ptuj, odkud se popojíždí ke slovinskochorvatské hranici po jednom tělese rozestavěné dálnice. Právě tam vznikl minulý týden jeden z nejhorších dopravních špuntů, který oddálil koupání v Jadranu o několik hodin.
Podle Jana Papeže se může páteční a sobotní cestování protáhnout až o devět hodin. Pro trasu mezi Prahou a chorvatským přístavem Splitem to znamená až dvojnásobnou dobu strávenou za volantem. „A to je velmi náročné, hlavně s malými dětmi. Když lidé vyrazí ze čtvrtka na pátek, tak to ještě půjde. V pátek už bude na silnicích mela,“ konstatuje Papež.
Řecko? Téměř vyprodáno. Problém je sehnat zájezd i do Bulharska či Itálie |
Částečně se na těchto dopravních dramatech podílí i systém turnusů, kdy ubytovatelé lpí na klasickém střídání hostů v sobotu. Určují tím, kdy lidé na cestu vyrazí a kdy bude na dálnicích zle. V hlavní sezoně jsou turnusy pro hoteliéry zárukou, že budou mít v ideálním případě obsazené všechny dny.
Vyrazit o den dříve, nebo nejpozději v pátek ráno radí i ÚAMK.
„V sobotu to už opravdu nemá smysl. Uplynulý víkend byl takovou předzvěstí, kdy se sešlo několik nepříznivých faktorů najednou: obrovské množství lidí, opravy a dopravní nehody. Předpokládáme, že teď to nebude lepší,“ předpovídá Petr Vomáčka z ÚAMK.
Předešlý víkend označil za nejhorší za posledních pět let. Podle předběžných součtů by všechny zmapované kolony, od Vídně po Makarskou v Dalmácii, vytvořily hada dlouhého 82 kilometrů. Velké dopravní problémy mělo i samotné letovisko Makarska.
Zdržení můžou řidiči nyní očekávat v podstatě všude. „Někteří lidé se budou pokoušet dostat k Vídni přes Bratislavu, ale to jim opravdu nedoporučujeme. Problémy se dají očekávat také v tunelu Karavanky mezi Rakouskem a Slovinskem nebo na trase mezi Salcburkem a Štýrským Hradcem, což je cesta, kterou využívají hodně turisté z jižních Čech,“ varuje Vomáčka.
Hlavně klid
Organizace Besip zase řidičům připomíná, že důležitá není jen trasa jako taková, ale i pozitivní přístup. Nervozita či roztěkanost můžou vést například k havárii v zúženém místě. V něm i drobná nehoda způsobí obrovský problém, protože nelze uvolnit dílčí průjezd, jak je to na dálnicích běžné.
„Lidé už se často vidí v moři a rozhodnou se, že posledních padesát kilometrů prostě dojedou. To se nemusí vyplatit. Je lepší si zastavit, protáhnout se a pak vyrazit,“ popisuje vedoucí Besipu Martin Farář.
Zdůrazňuje i samozřejmá, byť lidmi stále opomíjená pravidla. Šoféři by měli jet odpočatí, hodně pít a nenechat se vyvést z míry nepříznivou dopravní situací. Nic jiného totiž o následujícím víkendu ani čekat nemůžou.