Středa 3. června 2020svátek má Tamara 23 °C přeháňky až bouřky Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Pět nových tramvajových tras pro Prahu. Kde se vyplatí a kde jsou zbytečné?

Tramvaje v Praze - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Tramvaje v Praze - ilustrační foto. | foto:  Radek Cihla, MAFRA

PRAHA Pražské čtvrti Libuš i Komořany dostaly minulý týden politický příslib, že nové tramvajové trasy do těchto míst budou pro hlavní město prioritou. V provozu by mohly být už za dva roky. Nejsou to ale jediné koleje, které by měly v Praze v příštích letech přibýt.

Na mapě Prahy je minimálně pět úseků, kde připadá v úvahu stavba nových tramvajových tratí. Lidovky.cz požádaly dopravního experta Jana Spoustu z Centra dopravního výzkumu o jeho pohled na to, jak moc je vznik těchto tras reálný.

Sídliště Modřany – Novodvorská

Současný stav: Do dvou až tří let by se mohl začít stavět úsek mezi Sídlištěm Modřany a ulicí Novodvorská. Pokračování do stanice Libuš by následovalo až po dokončení stejnojmenné stanice metra. Právě tam by měla tramvaj konečnou.

Spousta: Jednalo by se o prodloužení zhruba o dvě zastávky. Pro místní lidi by toto nové spojení určitě smysl mělo. Vilová čtvrť za Novodvorskou, ve východním směru, není dopravně příliš dobře obsloužená. Autobusy tam jezdí v dost špatných intervalech na to, že jde o Prahu a také vzhledem k hustotě zástavby (ne obyvatel).

ČTĚTE TAKÉ:

Protažení trasy k ulici Novodvorská může být poměrně reálné, protože stavba by neměla narážet na přílišný odpor místních obyvatel, kteří by přišli o parkovací místa nebo by jim tramvaje hlučely pod okny. Nejsem si jen jistý, zda by projekt kvůli přírodnímu území ve směru na jih od trati – Modřanské rokli - nemohl narazit na ekologická posouzení. Ale tramvajová trať by se v těch místech měla bez problémů vejít.

Nádraží Modřany - Komořany

Současný stav: Dnešní trať do Modřan odbočuje ze zastávky Nádraží Modřany dále k tamnímu sídlišti. Koleje by mohly vést od nádraží rovně, směrem do Komořan. Pražský radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) tuto trasu označil minulý týden za jednu z priorit.

Spousta: V bývalém modřanském cukrovaru vzniká nová zástavba, proto by prodloužení tramvaje tímto směrem asi smysl mělo. Otázkou samozřejmě je, kolik nových domů se tam postaví a jak vzroste počet obyvatel.

Divoká Šárka - Dědinská

Současný stav: Tramvajová trať nyní končí ve stanici Divoká Šárka, nedaleko přírodní rezervace. Pokračovat by mohla dále po Evropské směrem ven z Prahy. Záměr už získal kladné stanovisko EIA posuzující vliv stavby na životní prostředí. Proti současnému řešení je však vedení Městské části Praha 6 a někteří obyvatelé Dědiny.

Tramvaje v Praze.

Spousta: Chápu místní občany, kteří nechtějí přijít o parkování a obávají se zvýšeného hluku. Bydlím ve Vršovicích, a i když tam byla trať zrekonstruovaná, tak mi subjektivně připadá, že je tam více hluku než před opravou. Lidé z Prahy 6, kterým se to hodí, cestují tramvají až do centra. Ale větší část z nich přestupuje z autobusu na Evropské na první možnou stanici metra. Mobilitě občanů by tedy prodloužení na Dědinu asi moc nepomohlo. Navíc tramvaj má narušovanou pravidelnost v tom, že projíždí centrem, kdežto autobusy nemívají tyto problémy tak velké.

Sídliště Barrandov – Slivenec - Holyně

Současný stav: Trať nyní končí smyčkou u konečné Sídliště Barrandov. Pokračování do Holyně a Slivence už má vydané územní rozhodnutí. Zpracovává se dokumentace pro stavební povolení a s realizací stavby se počítá v letech 2017 – 2018.

Spousta: Pokud trať nenarazí na nějaké extrémní požadavky majitelů pozemků, tak by tam záměr neměl mít větší problémy. Trať povede mimo nějakou složitou zástavbu, přes pole, což by nemělo vadit z hlediska ochrany krajiny.

Nádraží Podbaba – Suchdol

Současný stav: Zatím nemá oporu v územním plánu, takže není naplněna základní podmínka pro její realizaci. O projekt se ale živě zajímá radnice Městské části Praha 6.

Spousta: Tam je po dopravě obrovská poptávka v době, kdy začíná a končí vyučování na tamní České zemědělské univerzitě. Ale mimo tento čas, se nic neděje ani v dopravě. Místním obyvatelům by se toto spojení určitě líbilo, ale novou tramvajovou trať by nenaplnili. Byla by na místě analýza, kolik by stála a co by přinesla.

Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky
Premium

Bubeník z Mandrage: Víťa sebral odvahu, kterou nikdo z nás nenašel a rozsekl to

Matyáš Vorda | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Na bicí hraje od svých devíti let. V deseti s kamarádem Víťou Starým založil kapelu Mandrage, která se za devatenáct...

Premium

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

Premium

Leoš Mareš: Není to jen o talentu, ale o schopnosti si peníze udržet

Leoš Mareš by mohl získat titul syn roku. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Krach, zhroucení, deprese, obavy o budoucnost a pátrání po smyslu vlastní existence. To jsou emoce, které v těchto...

Běžný dudlík může způsobit křivé zoubky. Na co dávat při výběru pozor?
Běžný dudlík může způsobit křivé zoubky. Na co dávat při výběru pozor?

Kolem dudlíků se točí spousta otázek. Kdy ho začít používat? Kdy naopak odebrat? Ale často zapomínáme na tu nejdůležitější: jaký dudlík máme pořídit?