Neděle 9. srpna 2020svátek má Roman 32 °C skoro jasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Petrohradské podzemí už křižují všechny slíbené vozy od plzeňské Škody

Nová šestivozová souprava metra NěVa, kterou do Pterohradu dodala plzeňská... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nová šestivozová souprava metra NěVa, kterou do Pterohradu dodala plzeňská... | foto: Škoda Transportation

PLZEŇ/PETROHRAD Všech osm nových šestivozových souprav metra NěVa, které dodala plzeňská skupina Škoda Transportation, už je v provozu v ruském Petrohradu. Zakázku za 3,8 miliardy rublů (přes 1,42 miliardy korun) získala předloni v dubnu ruská firma OOO Vagonmaš ze skupiny.

Poslední souprava začala vozit cestující v tomto týdnu.

„Aktuální dodávka navazuje na předešlou dodávku devíti vozidel NěVa, z nichž některé už za sebou mají v systému petrohradské podzemní dráhy více než půl milionu kilometrů provozu. Jezdí ke spokojenosti provozovatele i cestujících, vykazují vysokou mírou disponibility,“ řekl projektový manažer Petr Soubusta ze Škody Transportation.

Nové soupravy metra jsou vyráběny dle škodováckých technologií a know-how. Vozí cestující na lince číslo 3.

„Mají řadu novinek proti předchozí devítikusové sérii. Například handicapovaní cestující mají k dispozici speciální místa v čelních vozech souprav pro nástup a výstup. Podařilo se více snížit míru hlučnosti v interiéru díky využití nových izolačních materiálů, oken a dveří,“ řekl Soubusta.

Jsou vybavené novými technologiemi a zvyšují komfort cestujících. Jednou z hlavních výhod je podstatně nižší hmotnost oproti současným vozům ruské koncepce. Oplechování skříně je tvořeno z lehkých hliníkových sendvičových panelů. Vozy mohou navíc využít rekuperaci energie při brzdění, takže budou, oproti dnes provozovaným soupravám, schopny ušetřit až 25 procent elektřiny.

Prototyp z roku 2007

Pasažérům pomůže i přehledný audiovizuální informační systém. Bezpečnost cestujících i řidiče zajistí kamerové systémy se záznamem dat.

Historie projektu stavby nového metra sahá až do roku 2007, kdy byl vyvinut prototyp vozu. První vagon moderní soupravy byl představen už v červenci 2009 v Petrohradu a získal prestižní ocenění v kategorii nejlepší inovační projekt pro potřeby města.

Rusko představuje pro Škodovku velký a perspektivní trh, na němž se chce dlouhodobě etablovat. Bez silného a spolehlivého lokálního partnera by to ale podle vedení strojírenské skupiny bylo velmi obtížné. Proto se Škoda obchodně spojila se společností Kirovskij zavod, který vstoupil do OOO Vagonmaš, kde drží 49procentní podíl.

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Herci Ladislav Chudík a Miloš Kopecký v televizním seriálu Nemocnice na kraji... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Tygr ussurijský v Zoologické zahradě Olomouc | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

Golfová noha: Příběh Elišky, která se s ortopedickou vadou bude potýkat celý život
Golfová noha: Příběh Elišky, která se s ortopedickou vadou bude potýkat celý život

Ročně se v Česku narodí až 200 dětí s ortopedickou vadou nazývanou golfová noha. Jedná se o vrozenou vadu, kterou lékaři většinou odhalí už v...