9. února 2012 13:07 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Podívejte se: Brněnské nádraží v novém

Vizualizace zrekonstruovaného prvního nástupiště Hlavního nádraží v Brně | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vizualizace zrekonstruovaného prvního nástupiště Hlavního nádraží v Brně | foto: ČTK

BRNO Brněnská občanská koalice Nádraží v centru představila projekt modernizace železničního uzlu s hlavním nádražím v centru moravské metropole. Cena přestavby nejdůležitějších částí by podle ní nepřesáhla deset miliard korun.

Taková cena je podle představitelů koalice poloviční oproti odsunu nádraží, které by prý vyšlo na 20,4 miliard.

Přestavba nádraží v centru je prý oproti jeho přesunutí výhodnější i z jiných důvodů než finančních. Má podle koalice lepší vazby na město a jeho život a návaznost na městskou hromadnou dopravu. Návrh občanské koalice navazuje na projekt z roku 2006.

Vizualizace zrekonstruovaného zastřešení nástupiště Hlavního nádraží v Brně

Vizualizace zrekonstruovaného zastřešení nástupiště Hlavního nádraží v Brně

Tým autorů nového návrhu dospěl k názoru, že tehdejší plán byl příliš finančně náročný, a tudíž v současné finanční situaci nerealizovatelný. Upravil proto projekt tak, aby se udělalo to nejdůležitější, tedy osobní nádraží a modernizace koridoru.

První etapa projektu tak zahrnuje 1. tranzitní železniční koridor v úseku (Hády) Maloměřice - Horní Heršpice a modernizaci celého osobního nádraží včetně stavby dvou podzemních nástupišť určených pro budoucí napojení vysokorychlostních tratí.

Vizualizace zrekonstruovaného prvního nástupiště Hlavního nádraží v Brně

Vizualizace zrekonstruovaného prvního nástupiště Hlavního nádraží v Brně

V rámci modernizace osobního nádraží by měla mimo jiné vyrůst v sousedství nynější nádražní budovy a funkcionalistické pošty při ulici Nové sady nová nádražní budova. Ta by podle architektů nemusela být bariérou, ale veřejným prostorem a přirozenou spojnicí dvou čtvrtí, a to například díky třem průchodům s obchodními pasážemi.

Aktivisté brání odsunu

Vedení Brna dlouhodobě prosazuje odsun hlavního nádraží o 700 metrů směrem na jih, peníze na stavbu ale zatím chybějí, stejně jako většina potřebných územně plánovacích dokumentů a povolení.

Odsun nádraží z centra dlouhodobě kritizují občanští aktivisté a někteří dopravní experti. Podle nich se současné brněnské nádraží dá modernizovat a rozšířit.

Přestavba železničního uzlu je největší stavbou Brna posledních desetiletí, obsahuje víc než 1000 stavebních objektů s rozpočtem v řádu až desítek miliard Kč. Investorem stavby je Správa železniční dopravní cesty.

ČTĚTE TAKÉ:


Dosud dokončila první etapu stavby nového odstavného nádraží. Součástí investice za 3,3 miliardy korun byla například myčka kolejových vozidel.

Přípravy hlavní části stavby ale váznou kvůli soudním rozhodnutím, protestům aktivistů, a hlavně kvůli nedostatku peněz. Na konci ledna rozhodl Městský soud v Brně, že se bude muset jihomoravský krajský úřad zabývat námitkami Dětí země proti odsunu nádraží. Aktivisté se bojí zejména ohrožení 16 vzácných druhů živočichů.

Lidovky.cz, ČTK

Najdete na Lidovky.cz