19. dubna 2010 11:23 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Plzeňská Škoda vyvíjí s akademiky unikátní laminátové metro

Zatím jediný prototyp metra vyvinutý v plzeňské Škodovce je model 6MT, ten však ještě kompozitovou skříň nemá. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Zatím jediný prototyp metra vyvinutý v plzeňské Škodovce je model 6MT, ten však ještě kompozitovou skříň nemá. | foto: Škoda transportation

PLZEŇ Skříně metra z lehkého a pevného kompozitu, materiálu na bázi laminátu, vyvíjí vědci z Fakulty strojní Západočeské univerzity pro plzeňskou Škodu Transportation. Významný světový výrobce kolejových vozidel by je chtěl vyrábět jako jedna z prvních firem na světě.

Nový materiál z uhlíkových a skelných vláken pojených pryskyřicí má díky lepším fyzikálním vlastnostem nahradit hliník nebo plech. ČTK to řekl šéf Výzkumného centra kolejových vozidel (VCVK) Petr Heller.

Laminát na kolejích

Vozidla s kompozitovou skříní mají vyjet na koleje za několik let. Kromě metra by se měly využívat v tramvajích, vagonech a motorových vlacích. Ve Škodovce se s využitím kompozitů počítá pro části trakčních motorů, nosné části podvozků, pružnice a tlakové nádoby. Už dnes se z nich vyrábí hřídele pohonu. Škoda Transportation spolupracuje intenzivně s VCKV více než pět.

Do výzkumu každý rok investuje dva miliony korun. Využívá vědců ZČU a mezi studenty si vychovává konstruktéry. Členy VCKV s 50 výzkumníky a doktorandy jsou kromě ZČU a Škodovky Univerzita Pardubice, Škoda Výzkum a Výzkumný ústav kolejových vozidel.

"Může být pevnější než ocel a zároveň o více než polovinu lehčí," řekl konstruktér Škody Transportation Jan Zapletal. Odlehčená skříň má snížit spotřebu energií až o pětinu. Dalšími výhodami jsou větší odhlučnění vozu i způsob hoření.

"V případě havárie a požáru se kovy od jiných dílů rozžhaví do obrovského žáru a vzniká velké množství jedovatých zplodin. Kompozit nehoří, jen postupně doutná a teplotu nezvyšuje. Zároveň nevytváří toxické plyny," uvedl Heller.

První etapa výzkumu skončí letos a přinese přesné srovnání nových a "starých" skříní. V další fázi se zaměří například na ekonomiku výroby, kde se očekávají výrazné úspory. Hrubá stavba i konečná montáž budou méně pracné, odstraní se svařování a obrábění. Předpokládají se ale zvýšení úkonů lepení, dodal Zapletal.

Složení kompozitového sendviče navrhli vědci v laboratořích fakulty. Jde o speciální laminátové desky s polyuretanovou pěnou. Ve zkušebnách VCKV probíhají zátěžové testy 200kilogramového ocelového segmentu a identického 83 kilogramů vážícího kompozitového dílu. Z původní tloušťky sendviče 50 milimetrů se vědci dostali na 35 milimetrů.

Lidovky.cz, ČTK

Jak vypadá sex po narození dětí? Realita je krutá, přiznávají rodiče
Jak vypadá sex po narození dětí? Realita je krutá, přiznávají rodiče

Je mi 20, jemu bude 30. Tvrdí ze ja mám sex na prvním místě, ale on už ne.. je pravda ze změnil práci. Je ridic. Predtim ale dělal náročnější práci a sex ještě byl několikrát týdne. Teď stěží jendou a to ještě on si nevzpomene ani měsíc…