24. ledna 2019 5:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Podkopaná Praha. V roce 2030 by se mohlo začít stavět ,Metro S’, vyšlo by na 40 miliard

Hlavní nádraží v Praze (ilustrační snímek). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Hlavní nádraží v Praze (ilustrační snímek). | foto: Ondřej Němec, Lidové noviny

PRAHA Hromadná a příměstská doprava v Praze je až příliš vytížená, zejména tratě pro lidi, kteří dojíždějí do hlavního města. Tento problém by podle Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) mohla vyřešit nová podzemní trať. Ta by vedla z Hlavního nádraží do Vršovic a na Smíchov. Projekt s pracovním názvem „Metro S“ by se mohl začít stavět nejdřív v roce 2030.

V posledních letech se neustále hovoří o nové lince metra D, poněkud upozaděná tímto velkolepým projektem zůstala podzemní trať „Metra S“, dříve známá jako Nové spojení 2. Předešlé vedení Prahy si nechalo zpracovat studii od IPRu, která byla zveřejněna už loni. Nové vedení pod primátorem Zdeňkem Hřibem by si podzemní železniční trať přálo, výstavba je ale reálná zhruba za deset let.

„Vybudování ,Metra S’ schvalujeme, před rokem 2030 to však nebude. Další postup v projektování je podmíněný realizací studie proveditelnosti od Správy železniční dopravní cesty,“ řekl pro LN náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (nestraník za Praha sobě).

Mapa k Metru S.

Propojení Vršovic a Hlavního nádraží pod zemí

Nová podzemní trať pro městskou a příměstskou železnici by měla ulehčit vytížené dopravě v centru a přimět zejména cestující z obcí a měst kolem Prahy více jezdit vlakem. Tunely, které by měly mít délku zhruba devět kilometrů, by měly propojit Hlavní nádraží s Vršovicemi a také se Smíchovem. Přestupní stanice na metro jsou v plánu od IPR zakrasleny u Smíchovského nádraží, Karlova náměstí a Náměstí Bratří Synků, kde by měla vést budoucí linka metra D. Hlavním dopravním uzlem má být stanice s pracovním názvem „Opera“, kde se potkávají obě dopravní větve „Metra S“.

Pokud by se tunely opravdu začaly stavět, vedly by na některých místech pod nynějším metrem. Stanice Praha-Opera je podle plánu umístěná hluboko pod stanicemi metra Hlavní nádraží a Muzeum. Předpokládaná cena výstavby celé pozdemní trati je podle IPR 40 miliard korun.

„Metro S“

  • Pracovní název podzemní tratě pro vlaky projíždějící centrem Prahy je odvozený od příměstských železničních linek.
  • O metro se nejedná, s jeho linkami má společný pouze název.
  • Původně se projekt navrhující výstavbu tunelů pro příměstské vlaky jmenoval Nové spojení 2.

„Metro S město nutně potřebuje. Příměstské podzemní vlaky odlehčí metru B a tramvajím v centru. S plánovanými železničními zastávkami začne být vlak čím dál více atraktivní pro rychlé cestování po Praze, podobně jako například S-Bahn v Mnichově,“ okomentoval záměr Ondřej Matěj Hrubeš z dopravního webu MHD86.cz.

S odlehčením metra a rozvojem železniční dopravy souhlasí i Petr Šlegr z Centra pro efektivní dopravu (CEDOP). Problémem je podle něj je hlavně to, že se v dosavadním plánu nepočítá s napojením na pražské letiště a Kladno. Oba strategické projekty by se měly podle Šlegra řešit současně.

První nápad před více než deseti lety

„Metro S“ není úplně novým projektem. Záměr navazuje na projekt Nové spojení 2, jehož základy se objevily už v roce 2007. Zatím nejaktuálnější podobu podzemního železničního spojení představil loni v srpnu IPR v dokumentu, který se věnuje rozvoji pražské metropolitní železnice. Součástí dokumentu jsou mimojiné také plány pro vysokorychlostní tratě.

Projekt, který má stát 40 miliard korun, nyní čeká na vyhotovení studie proveditelnosti. Tu má zpracovat Správa železniční dopravní cesty. Momentálně probíhá připomínkové řízení, které bude trvat minimálně do letošního února. Na přelomu března a dubna by pak mohli odborníci na studii začít pracovat. 

„Výsledky a případné potvrzení dané podoby doplnění železniční infrastruktury v centrální oblasti Prahy, zřejmě směřující k podzemnímu řešení, nelze předpokládat dříve než v roce 2021,“ upřesnil mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Pokud studie ukáže, že mohou pod Prahou přibýt další tunely, první stavební práce by mohly začít nejdřív v roce 2030, spíše později.

Patrik Kozlík

Autor

Patrik Kozlíkpatrik.kozlik@lidovky.czČlánky