20. prosince 2018 13:15, aktualizováno  14:52 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Podle Babiše je situace na D1 problém ŘSD, nikoli ministra Ťoka

Dan Ťok, ministr dopravy. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Dan Ťok, ministr dopravy. | foto: Lidové noviny

PRAHA Situace na dálnici D1 je problém Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), ne osobně ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO). Novinářům to ve čtvrtek v Senátu řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Očekává, že Ťok vyvodí vůči ŘSD nějaká opatření.

Podle premiéra je také třeba změnit zákon o zadávání veřejných zakázek, aby nezohledňoval pouze nabídnutou cenu. ŘSD uznalo svou zodpovědnost za údržbu, podle mluvčího Jana Rýdla však silničáři reagovali včas.

„To není o ministrovi, to je o ŘSD. Já předpokládám, že on (Ťok) bude požadovat vysvětlení od ŘSD a že z toho vyvodí nějaké opatření. Říkat, že jsme nečekali, že bude sněžit, je nesmysl,“ řekl Babiš.

Babiš: Situaci mělo ŘSD řešit dřív

Ťok v úterý uvedl, že na rekonstruovaném úseku D1 na Vysočině měla dodavatelská firma problém s plněním termínů, ŘSD se s ní dohodlo na prodloužení termínu pro dokončení prací. „Měli to prodlouženo do 16. prosince, doufali jsme, že kalamitní sníh nepřijde, bohužel přišel,“ uvedl tehdy ministr.

Babiš ve čtvrtek uvedl, že ŘSD mělo situaci na problematickém úseku řešit dřív, když vědělo, že dodavatelská firma nestíhá práci. Očekává proto, že ředitelství prostřednictvím ministra dopravy vládě vysvětlí, proč postupovalo, jak postupovalo.

Mluvčí ŘSD Jan Rýdl uznal, že ŘSD je zodpovědné za udržování dálniční sítě v provozuschopném stavu, včetně zimní údržby, podle něj ovšem silničáři udělali vše, co bylo v jejich silách. „Jak ukazují výkazy, vyjížděli jsme s posypem a s technikou včas nebo dokonce s předstihem,“ uvedl s tím, že záznamy ŘSD ukazují na nezodpovědné chování řidičů. K výzvě premiéra na opatření vůči ŘSD Rýdl pouze uvedl, že je to na rozhodnutí ministerstva dopravy.

Na D1 vznikaly desetikilometrové kolony

Premiér také kritizoval zákon o veřejných zakázkách, který stanovuje jako jediné kritérium pro vyhodnocení nabídnutou cenu. „Máme problém v tom, že se soutěží na cenu, že se neberou v potaz nějaké reference, jestli ty firmy něco postavily. Bude potřeba to změnit,“ řekl. Hodnocení stavebních zakázek na základě více kritérií začalo tento měsíc testovat Slovensko.

Při řešení situace na D1, kde v rekonstruovaném úseku kvůli sněžení vznikly dlouhé kolony, budou podle Babiše spolupracovat ministerstva vnitra a dopravy. „Já jsem včera (ve středu) mluvil s panem (ministrem vnitra Janem) Hamáčkem (ČSSD), že se domluvili s minstrem dopravy Ťokem, že bude na kritickém úseku přítomna policie, že budou připraveni, kdyby vznikla znovu nějaká situace, to řešit,“ uvedl Babiš.

Doprava na této části dálnice minulý týden kolabovala, kolony měřily desítky kilometrů. Kraj Vysočina uvedl, že kolaps provozu na D1 způsobila nepřipravenost modernizovaného úseku na zimní podmínky.

ČTK