Úterý 14. července 2020svátek má Karolína 25 °C polojasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Doprava

‚S odbory máme korektní vztahy.‘ Podle vedení ČD ke stávce na železnici není důvod

Vlak pendolino Českých drah. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vlak pendolino Českých drah. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

České dráhy jsou stabilizované, daří se jim udržet sociální smír a pracují na obchodním modelu po roce 2019, kdy skončí desetileté smlouvy s objednateli, informovala společnost v pátečním oficiálním stanovisku. To zveřejnila v reakci na diskuzi o stávce železničních odborářů kvůli údajnému špatnému stavu firmy, k níž na sobotním uzavřeném jednání ČSSD vyzval ministr vnitra Milan Chovanec.

České dráhy (ČD) v tiskové zprávě uvedly, že se zástupci odborů vedou pravidelný dialog a společně diskutují o všech zásadních otázkách. O tom, že mají s odbory korektní vztahy, podle vedení svědčí i právě uzavřené kolektivní vyjednávání na příští rok zahrnující i růst mezd o 2,9 – 3,4 %. Ke stávce proto údajně není důvod.

Národní dopravce vs. soukromí dopravci

Zároveň přiznávají, že řeší řadu závažných problémů, od prohrané arbitráže se Škodou Transportation za pozdní dodávku lokomotiv, přes developerské projekty na nádražích, až po budoucí postavení národního dopravce v liberalizovaném prostředí, což uvedly jako nejdůležitější bod. Na rizika otevírání trhu osobní železniční dopravy bez jasné koncepce a legislativní přípravy upozorňují prý dlouhodobě.

„Trh se otevřel soukromým dopravcům, ačkoli u nás neexistuje ani orgán, který by posoudil, zda neřízená liberalizace postavená čistě na podnikatelských zájmech soukromých dopravců neznamená zároveň vyšší výdaje z veřejných rozpočtů. Tak, jak se to stalo na lince Praha – Ostrava – státní hranice se Slovenskem, kde se dotace státu po příchodu konkurentů několikanásobně zvýšily,“ stojí v tiskové zprávě společnosti.

Další problémy v konkurenčním prostředí

„Neexistuje ani systém vzájemného uznávání jízdenek. Stejně tak nemůžeme souhlasit se zřízením státní půjčovny vlaků, která boří základní konkurenční výhodu ČD. Všechny tyto otázky se však snažíme ve spolupráci s odborovými organizacemi na železnici, s Ministerstvem dopravy i se zástupci státu v Dozorčí radě Českých Drah a v Řídicím výboru Českých Drah postupně řešit,“ upřesnily ČD.

Firma prý vítá konstruktivní dialog, který povede ke stanovení jasného a efektivního systému liberalizace české železnice dle pravidel EU. Nezbytnou podmínkou je však podle ČD zachování výsadního postavení společnosti na otevřeném trhu.

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Herci Ladislav Chudík a Miloš Kopecký v televizním seriálu Nemocnice na kraji... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Tygr ussurijský v Zoologické zahradě Olomouc | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...