10. prosince 2009 15:38 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Podle nového řádu ČD pojede méně vlaků za téměř stejné jízdné

Cestující na hlavním nádraží v Praze. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Cestující na hlavním nádraží v Praze. | foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

PRAHA České dráhy od 13. prosince zruší nebo omezí některé méně vytížené rychlíky a lokálky, jiné spoje naopak posílí. Celkový rozsah dopravy se ode dne platnosti nového jízdního řádu sníží ve srovnání s dneškem o dvě procenta. Většina tarifů včetně základního a zákaznického jízdného se nezmění.

Více možností spojení do hlavního města získají například obyvatelé Ostravska, dráhy na tuto trať přidají jednu soupravu pendolino. Rychlovlak naopak přestane jezdit do Bratislavy. Méně rychlíků vyjede také na trati Praha - Písek - České Budějovice, zásadně se omezí přímé spoje Praha - Letohrad.

Z regionů plánují dráhy největší redukci dopravy v Královéhradeckém kraji, celkem o osm procent, na nárůst se naopak může těšit Praha a okolí. Ruší se také dva noční vlaky na trase Praha - Tábor - České Budějovice a provoz několika rychlíků na trati Praha - Písek - České Budějovice se omezuje jen na některé dny v týdnu.

K největším změnám patří zavedení nové přímé linky z Milovic do Prahy, dnes musejí Milovičtí přestupovat v Lysé nad Labem. Jde o patnáctou linku příměstského systému Esko, její otevření je možné díky dokončení elektrifikace tratě z Lysé nad Labem do Milovic.

Dálkové spoje do hlavního města budou končit v cílové stanici Praha Hlavní nádraží. ČD zavede více spojů SC Pendolino mezi Prahou a Ostravou a vlaky do Šumperka/Jeseníku pojedou ve dvouhodinových intervalech. Pendolinem do Bratislavy se od 13. prosince cestující už nesvezou.

Letošní účet za regionální železnici: o 200 milionů více

Rychlíky objednává a platí ministerstvo dopravy, celkem na úhradu takzvané prokazatelné ztráty dá drahám příští rok čtyři miliardy korun, stejně jako letos. Lokálky objednávají kraje, celkem za ně zaplatí příští rok osm miliard korun, přičemž necelými třemi miliardami krajům přispěje stát. Letos jsou regionální vlaky o 200 milionů dražší.

Na lokálky i rychlíky mají dráhy nově uzavřenou desetiletou smlouvu, dosud byl kontrakt vždy na jeden rok. Dráhy si systém pochvalují, i proto zřejmě nesáhly ke zvýšení cen drtivé většiny jízdenek. Ke změnám dojde pouze u jednodenních síťových jízdenek ČD Net a levných internetových lístků eLiška.

Pro cestující bez zákaznické karty se cena ČD Net zvýší ze 450 korun na 600 korun. Cena eLišky se bude nově odvíjet od ujeté vzdálenosti, dosud byl pro cestu mezi libovolnými krajskými městy jednotný a činil 160 korun.

ČTK, Lidovky.cz