Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Letní optimismus v letectví vychladl. Končí první obnovené linky, dovolenkáři musí počítat s komplikacemi

ilustrační foto foto: Lindsey WassonReuters

PRAHA - Letecký průmysl – jedno z koronakrizí nejpostiženějších odvětví – dostává s nadcházejícím podzimem další ránu. Světlo na konci už tak dlouhého tunelu se ještě více vzdálilo a kvůli zpřísnění protivirových restrikcí v jednotlivých zemích aerolinky opět ruší nedávno obnovené spoje.
  5:00

Po jarním nečekaném vzedmutí pandemie trvalo několik měsíců, než se alespoň část letadel odlepila od země. Letecké společnosti doufaly, že se jejich výsledky opět zlepší. Jak se zdá, marně.

„Nyní – s přijímanými opatřeními v jednotlivých státech v souvislosti se zhoršenou epidemiologickou situací – se i situace v letectví opět zhoršuje,“ potvrdila LN mluvčí skupiny tuzemských dopravců ze Smartwings Group Vladimíra Dufková.

Kvůli zpřísnění restrikcí v cílových zemích České aerolinie (ČSA), které do skupiny spadají, už dočasně zrušily čtyři linky. „Do konce září jsme byli nuceni přerušit již obnovené spoje do Budapešti, Helsinek, Frankfurtu a Londýna,“ řekla Dufková.

Letadla skupiny Smartwings.
Na Letišti Václava Havla je v tuto chvíli uzemněno na padesát letadel skupiny...

Pohyb flotily Smartwings a ČSA, jenž se v jarních měsících omezil pouze na dovoz zdravotnického materiálu a repatriaci Čechů, se o prázdninách podařilo probudit alespoň z jedné pětiny. Optimismus ale zahnal hned začátek září a v letovém řádu ČSA zatím zůstaly Košice, Amsterdam, Paříž, Kodaň, Stockholm, Řím. Milán, Kyjev a Oděsa.

Vlivem škrtání spojů se nabídka Letiště Václava Havla neustále proměňuje. Linky ČSA přitom nejsou jediné, které z ní mizejí. „Situace se v tomto ohledu velmi rychle mění, postupy aerolinek vycházejí z reálné poptávky na trhu,“ sdělil LN mluvčí společnosti Letiště Praha Roman Pacvoň.

Na Ruzyni se příliš neohřál ani Korean Air s dosud nejvzdálenějším z obnovených letů Praha–Soul.

Aerolinky letí vstříc klientům

Omezení nemine ani nadnárodní International Airlines Group, do níž kromě dalších aerolinek spadají British Airways. Navzdory původním předpokladům klesne její provoz o dalších 15 procent.

Pesimistický je i Ryanair: snížil svůj celoroční odhad počtu cestujících o dalších deset milionů. „Nadcházející zimu můžeme zcela odepsat,“ řekl šéf Ryanairu Michael O’Leary v rozhovoru pro Reuters. Irský dopravce dokonce plánuje úplně zrušit některé základny. A o práci v nebesích nakonec přijde mnohem více leteckého personálu po celém světě, než se původně předpokládalo.

Chartery zatím zůstávají

Hlavní sezona ale ještě neskončila a charterové spoje Smartwings zatím zůstávají, pozdní dovolenkáři však musí počítat s komplikacemi. Ve snaze udržet se aspoň těsně nad hladinou proto samotní dopravci přicházejí s úlevami pro zákazníky. Třeba cestující z Kanárských ostrovů se budou muset od pondělí nově po návratu do Česka prokázat negativním testem na covid nebo přečkat karanténu.

„Flexibilita je pro cestovní plány zákazníků nejdůležitější,“ říká Dufková. Společnost proto pasažérům poskytne možnost bezplatné změny termínu pro všechny letos zakoupené letenky. Cestujícím, kteří se se Smartwings po 14. září vrátí z „Kanárů“, navíc za specifických podmínek v plné výši uhradí covidtest.