Neděle 23. února 2020svátek má Svatopluk 10 °C občasný déšť Předplatné LN
aktualizováno  Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Sobotka chce tým pro vysokorychlostní tratě. Už ho dávno máme, kontruje Ťok

Kdy budou rychlovlaky svištět Českem? Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Kdy budou rychlovlaky svištět Českem? Ilustrační foto. | foto: Reprofoto

PRAHA Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) chce vytvořit pracovní skupinu k přípravě vysokorychlostní železnice. Měly by v ní spolupracovat resorty dopravy, místního rozvoje a životního prostředí. Projekty vysokorychlostních tratí jsou nyní teprve ve fázi studií.

Sobotka svůj plán oznámil po pondělním jednání s ředitelem Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavlem Surým. Kromě vysokorychlostní tratě s ním probíral využití zanedbaných nádraží nebo chystanou železniční trať na pražské letiště.

VÍCE K TÉMATU:

Podle minstra dopravy Dana Ťoka (za ANO) ale pracovní skupina k vysokorychlostním železnicím už existuje.

„Pracovní skupinu k rychlým železnicím jsem už dávno ustavil,“ uvedl ministr. Jsou v ní podle něj zastoupena i ministerstva místního rozvoje a životního prostředí, které premiér požadoval. Během března do vlády Ťok přinese program rozvoje rychlých železničních spojení. „Tento dokument by nás měl posunout k tomu, že se stát ke stavbě nových tratí poprvé jasně přihlásí a přejde od teorií k jejich reálné přípravě a výstavbě,“ dodal Ťok.

Nejblíže k výstavbě jsou vysokorychlostní tratě z Prahy do Německa přes Drážďany a z Prahy do Brna a do Břeclavi. I tyto první projekty jsou však zatím ve fázi, kdy stavba přichází v úvahu nejdříve kolem roku 2030. Pracovní skupina by ale mohla podle premiéra přípravu urychlit, nebo zabránit případným konfliktům, které by mohly termíny ještě prodloužit.

„Jsou tam některá problematická místa, tratě mají procházet přes území, která požívají určitou ochranu z pohledu životního prostředí. Já bych byl rád, aby se tady nevyhazovaly zbytečně peníze za projektování něčeho, co potom zjistíme, že není možné povolit z pohledu ochrany životního prostředí,“ uvedl Sobotka.

Mapa aktuální situace v přípavě trati Praha - letiště - Kladno.
Rychlodráha na Kladno by měla vést z Masarykova nádraží přes Bubny, Stromovku a...

Kromě rychlostní železnice, která by měla být mezi Prahou a Brnem projektována na zhruba 350 kilometrů v hodině, se premiér s šéfem správy železnic zabývali otázkou nevyužívaných budov v malých stanicích. Do rekonstrukce velkých nádraží chce letos podle premiéra SŽDC investovat miliardu korun.

U menších a nevyužívaných nádražních budov Sobotka chce, aby správa železnic začala při hledání jejich využití více spolupracovat s obcemi a případně jim nabídla nepotřebné budovy k odkupu.

Už v minulosti SŽDC uvedla, že chce do nevyužívaných nádraží nastěhovat například státní nebo obecní úřady. Státní SŽDC může státním institucím nabídnout nižší než tržní nájemné, které nyní úřady v komerčních prostorech platí. Přítomnost různých úřadů státní správy by oživila málo využívaná nádraží, předpokládá správa železnic.

Premium

Postavili si malý domek. Přezdívají mu termoska na bydlení

Cestičky okolo domu vydláždili kameníci, u vchodu osadili dva kamenné stupně. Z... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Nic z moderního komfortu v něm nechybí, na druhou stranu ani centimetr nikde nepřebývá. Tomáš Staněk navrhl a postavil...

Premium

Dobrá káva jde uvařit i doma. Testovali jsme přístroje pro její výrobu

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Chutnou kávu si uvaříte i doma. Dražší špičkové přístroje uvaří voňavé espresso zmáčknutím knoflíku. Na filtrovanou...

Premium

Test střešních boxů: které jsou vhodné pro lyže a jakou mají nosnost

Střešní boxy | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Střešní boxy výrazně zvyšují převozní možnosti auta – nabízejí obvykle od 300 po více než 500 litrů dodatečného objemu...

Advantage Consulting, s.r.o.
C/C++ PROGRAMÁTOR

Advantage Consulting, s.r.o.
Zlínský kraj
nabízený plat: 35 000 - 50 000 Kč