Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Sobotka chce tým pro vysokorychlostní tratě. Už ho dávno máme, kontruje Ťok

Ekonomika

  11:00aktualizováno  12:31
PRAHA - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) chce vytvořit pracovní skupinu k přípravě vysokorychlostní železnice. Měly by v ní spolupracovat resorty dopravy, místního rozvoje a životního prostředí. Projekty vysokorychlostních tratí jsou nyní teprve ve fázi studií.

Kdy budou rychlovlaky svištět Českem? Ilustrační foto. foto: Reprofoto

Sobotka svůj plán oznámil po pondělním jednání s ředitelem Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavlem Surým. Kromě vysokorychlostní tratě s ním probíral využití zanedbaných nádraží nebo chystanou železniční trať na pražské letiště.

VÍCE K TÉMATU:

Podle minstra dopravy Dana Ťoka (za ANO) ale pracovní skupina k vysokorychlostním železnicím už existuje.

„Pracovní skupinu k rychlým železnicím jsem už dávno ustavil,“ uvedl ministr. Jsou v ní podle něj zastoupena i ministerstva místního rozvoje a životního prostředí, které premiér požadoval. Během března do vlády Ťok přinese program rozvoje rychlých železničních spojení. „Tento dokument by nás měl posunout k tomu, že se stát ke stavbě nových tratí poprvé jasně přihlásí a přejde od teorií k jejich reálné přípravě a výstavbě,“ dodal Ťok.

Nejblíže k výstavbě jsou vysokorychlostní tratě z Prahy do Německa přes Drážďany a z Prahy do Brna a do Břeclavi. I tyto první projekty jsou však zatím ve fázi, kdy stavba přichází v úvahu nejdříve kolem roku 2030. Pracovní skupina by ale mohla podle premiéra přípravu urychlit, nebo zabránit případným konfliktům, které by mohly termíny ještě prodloužit.

„Jsou tam některá problematická místa, tratě mají procházet přes území, která požívají určitou ochranu z pohledu životního prostředí. Já bych byl rád, aby se tady nevyhazovaly zbytečně peníze za projektování něčeho, co potom zjistíme, že není možné povolit z pohledu ochrany životního prostředí,“ uvedl Sobotka.

Mapa aktuální situace v přípavě trati Praha - letiště - Kladno.
Rychlodráha na Kladno by měla vést z Masarykova nádraží přes Bubny, Stromovku a...

Kromě rychlostní železnice, která by měla být mezi Prahou a Brnem projektována na zhruba 350 kilometrů v hodině, se premiér s šéfem správy železnic zabývali otázkou nevyužívaných budov v malých stanicích. Do rekonstrukce velkých nádraží chce letos podle premiéra SŽDC investovat miliardu korun.

U menších a nevyužívaných nádražních budov Sobotka chce, aby správa železnic začala při hledání jejich využití více spolupracovat s obcemi a případně jim nabídla nepotřebné budovy k odkupu.

Už v minulosti SŽDC uvedla, že chce do nevyužívaných nádraží nastěhovat například státní nebo obecní úřady. Státní SŽDC může státním institucím nabídnout nižší než tržní nájemné, které nyní úřady v komerčních prostorech platí. Přítomnost různých úřadů státní správy by oživila málo využívaná nádraží, předpokládá správa železnic.

Autor:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!