Pátek 25. září 2020svátek má Zlata 16 °C občasný déšť Předplatné LN
aktualizováno  Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Sobotka chce tým pro vysokorychlostní tratě. Už ho dávno máme, kontruje Ťok

Kdy budou rychlovlaky svištět Českem? Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Kdy budou rychlovlaky svištět Českem? Ilustrační foto. | foto: Reprofoto

PRAHA Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) chce vytvořit pracovní skupinu k přípravě vysokorychlostní železnice. Měly by v ní spolupracovat resorty dopravy, místního rozvoje a životního prostředí. Projekty vysokorychlostních tratí jsou nyní teprve ve fázi studií.

Sobotka svůj plán oznámil po pondělním jednání s ředitelem Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavlem Surým. Kromě vysokorychlostní tratě s ním probíral využití zanedbaných nádraží nebo chystanou železniční trať na pražské letiště.

VÍCE K TÉMATU:

Podle minstra dopravy Dana Ťoka (za ANO) ale pracovní skupina k vysokorychlostním železnicím už existuje.

„Pracovní skupinu k rychlým železnicím jsem už dávno ustavil,“ uvedl ministr. Jsou v ní podle něj zastoupena i ministerstva místního rozvoje a životního prostředí, které premiér požadoval. Během března do vlády Ťok přinese program rozvoje rychlých železničních spojení. „Tento dokument by nás měl posunout k tomu, že se stát ke stavbě nových tratí poprvé jasně přihlásí a přejde od teorií k jejich reálné přípravě a výstavbě,“ dodal Ťok.

Nejblíže k výstavbě jsou vysokorychlostní tratě z Prahy do Německa přes Drážďany a z Prahy do Brna a do Břeclavi. I tyto první projekty jsou však zatím ve fázi, kdy stavba přichází v úvahu nejdříve kolem roku 2030. Pracovní skupina by ale mohla podle premiéra přípravu urychlit, nebo zabránit případným konfliktům, které by mohly termíny ještě prodloužit.

„Jsou tam některá problematická místa, tratě mají procházet přes území, která požívají určitou ochranu z pohledu životního prostředí. Já bych byl rád, aby se tady nevyhazovaly zbytečně peníze za projektování něčeho, co potom zjistíme, že není možné povolit z pohledu ochrany životního prostředí,“ uvedl Sobotka.

Mapa aktuální situace v přípavě trati Praha - letiště - Kladno.
Rychlodráha na Kladno by měla vést z Masarykova nádraží přes Bubny, Stromovku a...

Kromě rychlostní železnice, která by měla být mezi Prahou a Brnem projektována na zhruba 350 kilometrů v hodině, se premiér s šéfem správy železnic zabývali otázkou nevyužívaných budov v malých stanicích. Do rekonstrukce velkých nádraží chce letos podle premiéra SŽDC investovat miliardu korun.

U menších a nevyužívaných nádražních budov Sobotka chce, aby správa železnic začala při hledání jejich využití více spolupracovat s obcemi a případně jim nabídla nepotřebné budovy k odkupu.

Už v minulosti SŽDC uvedla, že chce do nevyužívaných nádraží nastěhovat například státní nebo obecní úřady. Státní SŽDC může státním institucím nabídnout nižší než tržní nájemné, které nyní úřady v komerčních prostorech platí. Přítomnost různých úřadů státní správy by oživila málo využívaná nádraží, předpokládá správa železnic.

Feťáci lásky stále hledají, ale nikdy nenajdou, říká párový terapeut Vojtko

Psycholog Jan Vojtko | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Lásku si často pleteme se zamilovaností, ale vztah je práce, která nikdy nekončí. „Tolerance není ten správný klíč ke...

Můžete skoro všechno, nemusíte nic. Jak probíhají swingers party v Česku

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Swingers kluby, tedy místa neřesti, kde si páry mezi sebou střídají partnery a užívají si i těch nejdivočejších...

Střeva můžou i za naše štěstí či obezitu, říká molekulární biolog Ryšávka

Molekulární biolog Petr Ryšávka | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Za civilizační choroby (např. alergie), ale i za vážné nemoci může mimo jiné vybíjení bakterií ve střevní mikroflóře....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!