1. června 2011 7:02 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Polsko kupuje Pendolina, narozdíl od Česka ušetří

Pendolino - ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pendolino - ilustrační foto | foto: Lidové noviny

VARŠAVA Cesta vlakem mezi severem a jihem Polska by se měla od roku 2014 výrazně zkrátit. Společnost PKP Intercity, jež je součástí skupiny Polských drah (PKP), dnes s francouzským strojírenským konsorciem Alstom podepsala smlouvu u koupi dvaceti vlaků Pendolino.

Celková hodnota smlouvy, jejíž součástí je i výstavba logistického zázemí a náklady na technickou údržbu vlaků na 17 let, je 665 milionů eur (16,3 miliardy korun).

V pendolinu.

Cestující v Polsku se ale nebudou vozit pendoliny s naklápěcí skříni, díky které vlaky mohou rychleji projíždět oblouky na trati. Podle šéfa PKP Intercity Janusze Malinowského by soupravy s touto konstrukcí jezdily jen o něco málo rychleji, náklady na jejich nákup a údržbu by přitom byly o osm až deset procent vyšší.

Vlaky Pendolino provozují i České dráhy. České soupravy sice mají naklápěcí technologii, využít ji však mohou jen na několika zrekonstruovaných tratích. Původně vyvíjelo jednotky pro České dráhy konsorcium ČKD – Siemens – Fiat, kterému dráhy vyplatily na zálohách 1 miliardu korun.

Po krachu ČKD však byly tyto peníze ztraceny a zbývající 3,3 miliardy ČD následně použily pro nákup alespoň sedmi Pendolin.

Čtětě více:


Poláci využící peníze z EU
PKP Intercity bude nákup vlaků Pendolino z poloviny financovat penězi z evropských fondů, na zbytek si chce vzít úvěr u Evropské investiční banky. Ručitelem má být polský stát.

Co jsou Pendolina

Pendolino je třísystémová elektrická jednotka s naklápěcí skříní s maximální rychlostí 230 kilometrů za hodinu (na českých kolejích však smít jet maximálně 160 kilometrů za hodinu) a výkonem 4000 kW.

Ve vlaku jsou dva vozy první třídy, jeden vůz druhé třídy s bistrem a čtyři vozy druhé třídy. Celková kapacita soupravy je 331 míst k sezení a dvě místa pro vozíčkáře. Vlak měří 184,4 metru.

Pendolina zajišťují spoje pod produktovou značkou SuperCity Pendolino. Nejvytíženější jsou Pendolina na trase Praha – Ostrava, ale vlaky zajíždějí také do Brna a dál do Vídně.

Cesta pendolinem z Varšavy do Krakova by měla místo dosavadních dvou hodin a 53 minut trvat dvě a čtvrt hodiny. Z Katovic rychlovlaky do polského hlavního města pojedou dvě hodiny deset minut, nyní lidé na cestě stráví nejméně dvě hodiny a 41 minut. Rychlovlaky budou jezdit také mezi Varšavou a Gdaňskem.

Okouzlení rychlovlakem
Podle odborníka na dopravu Adriana Furgalského se koupí pendolin středo-pravicová vláda premiéra Donalda Tuska především snaží okouzlit Poláky před podzimními parlamentními volbami. "Vysoké náklady na nákup i údržby Pendolina se PKP Intercity vymstí," řekl dnes v listu Dziennik-Gazeta Prawna Furgalski.

PKP Intercity loni hospodařily se ztrátou 140 milionů zlotých (přes 863 milionů korun), letos očekávají ztrátu 50 milionů zlotých.

České dráhy provozují pendolina od roku 2005. V současnosti se cestující těmito rychlovlaky mohou svézt mezi Prahou, Ostravou a Třincem a mezi Prahou, Brnem a Bratislavou.

Lidovky.cz, ČTK

NÁZORY: Jaké léky pro děti vzít na dovolenou?
NÁZORY: Jaké léky pro děti vzít na dovolenou?

Jaké léky s sebou berete na dovolenou pro děti?