V poslední červnový den skončí možnost zanechat auto pod chrámem svatého Mikuláše. Pro poslaneckou sněmovnu to znamená, že přijde o 42 míst, která má u provozovatele parkoviště zarezervovaná. Tedy více než o třetinu současných možností k zaparkování.
Podle informací serveru Lidovky.cz se však rýsuje kompromis. V úterý se sešel pražský radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) se sněmovním kancléřem Petrem Kynštetrem - jednali spolu o vytvoření nových parkovacích míst v blízkém okolí, která by představovala pro motorizované poslance aspoň částečnou náhradu.
PARKOVÁNÍ V SENÁTU
|
„Říkáme: Papalášství ne. Zároveň však chápeme některé potřeby poslanecké sněmovny. Není to tak, že bychom ustupovali. Proběhne prozkoumání možností nových parkovacích míst a to bude projednáno s Prahou 1. Podmínka za mě je, že nesmí ubýt místa pro rezidenty,“ řekl radní Dolínek, podle nějž se představy zástupců sněmovny pohybují okolo dvaceti přidělených stání.
Zrušení parkoviště na Malostranském náměstí souvisí s plánem na proměnu tohoto historického prostoru. Magistrát i radnice Prahy 1 počítají s tím, že jeho plocha bude sloužit více jako občanský prostor. Zároveň platí, že poslanci mají nárok na proplacení nákladů na cestování hromadnou dopravou.
Kam s nimi?
Vzhledem k historické lokalitě neexistuje příliš mnoho možností, kam zvažovaná náhradní parkovací místa pro poslance přidat.
Auta nyní smí stát například nad mikulášským kostelem. Tam však mají část z několika desítek míst zajištěnou rezidenti s parkovací kartou, zbývající stání si pak lze na několik hodin zaplatit v parkovacím automatu.
Možností je tedy vyhrazení části této plochy nad chrámem pro potřeby poslanecké sněmovny. „Kdybychom neomezili místní, tak se můžeme bavit o tom, že můžou být dvě místa tam, tři místa tam,“ uvažoval radní Dolínek. Otázkou je, zda se podaří najít další stání v jiných částech náměstí.
O jakých konkrétních řešeních se v úterý reprezentanti magistrátu, Prahy 1 a poslanecké sněmovny bavili, není jasné.
„Ke schůzce se vyjadřovat nebudeme, protože jednání neskončila a budou pokračovat,“ odvětil Roman Žamboch z tiskového odboru sněmovny. Podle něj opravdu není mnoho možností pro nová místa v blízkém okolí poslaneckého sídla. Mimo jiné proto, že nestojí zvažovaný parkovací dům na nedalekém Klárově.
Parkovat chtějí i ostatní, zní ze sněmovny
„Je tady horní část Malostranského náměstí, je tu Valdštejnské náměstí. Potřebujeme zhruba 40 míst,“ uvedl Žamboch. Pokud by se podařilo sněmovní požadavek naplnit, znamenalo by to náhradu bezmála všech míst, o než poslanci a další lidé ze sněmovny kvůli zrušení venkovního parkoviště přijdou.
Rezervace nyní platí pro 42 míst, což je přibližně polovina jeho kapacity. K tomu je ale třeba připočíst sedm desítek podzemních stání pod poslaneckou budovou. Podle zástupců sněmovny je kapacita venkovního i vnitřního parkoviště ve všední dny plně vytížená. A tvrdí, že nejde pouze o pohodlí poslanců.
PETRÁČEK: Má parkovací místo poslanců vyšší mandát? |
„Zbytek využívají turisté, kteří si přijeli prohlédnout malostranské paláce, rodiny studentů přijíždějící na bakalářské promoce do budovy Karlovy univerzity, která s parkovištěm přímo sousedí, účastníci konferencí v protějším Kaiserštejnském paláci nebo prostí hosté Malostranské besedy,“ dodal Roman Žamboch.
Ke zrušení desítek stání se v minulosti ostře vyjádřil například poslanec ČSSD Roman Váňa. Sněmovna podle něj toto parkoviště potřebuje.
„S auty je to náměstí hezčí, smysluplnější, živější, prázdné bez aut mi to přijde podle návrhů, co jsem viděl, ošklivější, nelidské,“ vyzdvihl v únoru tohoto roku současnou podobu prostoru v historickém centru Prahy Váňa.
NÁHRADY ZA CESTOVÁNÍPoslanci mají nárok mimo jiné na proplacení:
|