7. září 2016 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Pozor na pumpy v Německu či Rakousku. V kolik hodin se nevyplatí tankovat?

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 21Diskuse
Německá dálnice. Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Německá dálnice. Ilustrační foto. | foto: Shutterstock

PRAHA  V deset hodin večer přijde ostrý střih. U čerpací stanice Shell na německé dálnici zdraží litr benzinu o dvanáct centů. Pokud natankujete 30 litrů, rozdíl oproti předešlé ceně přesáhne v přepočtu stokorunu. Jde o běžnou praxi i u jiných benzinek v Německu, Rakousku nebo Švýcarsku.

Šofér jedoucí po dálnici jednou ročně na dovolenou si toho rozdílu zřejmě ani nevšimne. Pokud by však stejným úsekem prosvištěl několikrát denně, viděl by, jak dramaticky se na totemech čerpacích stanic mění ceny pohonných hmot.

A to hlavně v pozdních večerních hodinách, kdy strmě rostou. Tuto cenovou politiku velkých řetězců čerpacích stanic potvrzují i nedávno zveřejněné statistiky největšího německého autoklubu ADAC.

Pro řidiče z Česka jde o důležitý postřeh. Při cestě na lyžování do Rakouska nebo k moři do Itálie může za celou trasu tam a zpět, kdy zpravidla jedno tankování nestačí, ušetřit až stovky korun. Stejně tak při cestování po hlavních tazích v Německu a Švýcarsku.

Důvodem skokového navýšení cen – v některých případech až o desítky centů za litr – v těchto zemích má být podle Ústředního automotoklubu (ÚAMK) především snaha o snížení provozu v nočních hodinách.

„Tato problematika nás zaujala při služebních cestách do zahraničí. O večerních cenách paliv jsme se dozvěděli na čerpacích stanicích, poznatek nám potvrdili i lidé v hotelech či naši známí, kteří v těchto zemích žijí,“ popsal Petr Vomáčka z ÚAMK.

Zdražení se týká i plynu

Večerní zdražení se podle jeho zkušeností týká paradoxně také zelenějších paliv.

„Setkali jsme se s tím u stlačeného zemního plynu CNG, když jsme jej chtěli večer natankovat v Rakousku. Rozdíl byl v řádech desítek centů za kilogram,“ dodal Vomáčka.

Potvrzují to také čísla německého autoklubu ADAC zveřejněná letos v srpnu. Jeho lidé zkoumali v dubnu, květnu a červnu roku 2016 čerpací stanice pěti vybraných společností: Shell, Jet, Total, Aral a Esso.

Graf zachycuje cenové zkoumání benzinu provedené německým autoklubem ADAC v druhém čtvrtletí roku 2016.
Graf zachycuje cenové zkoumání nafty provedené německým autoklubem ADAC v druhém čtvrtletí roku 2016.

Z grafu lze vyčíst mimo jiné to, že ceny přes den kolísají jako na burze. Výhodně lze naftu či obdobu českého Naturalu 95 natankovat například od dvou odpoledne do osmi večer, kdy ceny padají dolů od střední cenové hladiny.

U benzinu třeba u značky Jet v tomto časovém období spadnou v průměru až o šest centů. V jedenáct hodin večer pak u téhož řetězce vyskočí podle autoklubu ADAC o stejnou sumu vzhůru.

U další zkoumané konkurence pak ceny prudce vzrostly už o hodinu dříve. Například u Aralu o třináct centů, u Totalu o dvanáct. Velmi podobný trend zachytil výzkum i u nafty.

Vysoké ceny paliv v Německu a dalších zmíněných zemích pak drží na stejné hladině až do šesté ráno, kdy začnou padat dolů až k polednímu, kdy zhruba na dvě hodiny vyskočí opět vzhůru.

Oslovení zástupci řetězců čerpacích stanic nechtěli komentovat svoji strategii v zahraničí ani v Česku.

  • 21Diskuse


Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky


Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!