Téma je nyní velmi aktuální kvůli úternímu rozhodnutí rady hlavního města, které odhlasovalo zákaz vjezdu kamionů na Jižní spojku, Štěrboholskou radiálu a právě Spořilovskou. Důvodem je mimo jiné zvýšení tlaku na dostavbu Pražského okruhu, což by bylo jediné systémové řešení tíživé dopravní situace v metropoli i v jejím okolí.
VÍCE K TÉMATU: |
Okruh staví stát a nyní o jeho podobě jedná i s vedením Prahy. Kdy ale okruh vznikne, zatím není jasné. Místní obyvatelé ze Spořilova si už několik let stěžují na hluk a smog. Zastřešení by jim mělo pomoci.
„Pro realizaci těchto opatření vás zdvořile žádáme o dotaci ve výši čtyři miliardy korun hlavnímu městu Praze, které má výstavbu zastřešení Spořilovské spojky v kompetenci,“ napsal starosta Petr Štěpánek (SZ/Trojkoalice) premiérovi Bohuslavu Sobotkovi (ČSSD).
Takzvané těžké zakrytí Spořilovské by se týkalo úseku dlouhého 1100 metrů. Nad zastřešenou tunelovou částí plánuje radnice nový park o výměře zhruba čtyř hektarů a nová sportoviště. Zakrytím se podle Prahy 4 zlepší hluková a emisní situace v okolí - dlouhodobě jsou tu překračovány limity, zejména hodnoty karcinogenního benzo(a)pyrenu a prachových částic.
Na zvýšený hluk a emise si obyvatelé Spořilova stěžují od zprovoznění Pražského okruhu mezi dálnicemi D1 a D5 v roce 2010, kdy začal platit zákaz vjezdu kamionů na Jižní spojku mezi Smíchovem a Krčí. Kamiony tak z Pražského okruhu ve směru na Hradec Králové jezdí po D1 a následně po Spořilovské, ze které se vrací na Jižní spojku. Situaci by měla zlepšit dostavba Pražského okruhu mezi D1 a hradeckou dálnicí.