21. listopadu 2016 17:07 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Praha chce postavit metro D nejdřív bez stanic. Jezdilo by se jen na konečnou a na přestup

Podoba stanice Písnice z léta 2016. Metroprojekt ji vytvořil spolu s IPR. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Podoba stanice Písnice z léta 2016. Metroprojekt ji vytvořil spolu s IPR. | foto: Metroprojekt

PRAHA Projekt plánovaného metra D se možná dočká radikálního a nezvyklého řešení. Náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) by chtěl zprovoznit novou linku metra bez šesti stanic kvůli tomu, že se nedaří vykoupit potřebné pozemky. Cestující by tak mohli nastupovat nebo vystupovat jen na konečné stanici v Písnici a na přestupním uzlu na Pankráci.

Osmikilometrovou trasu mezi zastávkou Depo Písnice a Pankrác by podle Dolínkova nezvyklého návrhu projeli cestující na jeden zátah. Ostatních šest plánovaných stanic by totiž vzniklo později, uvádí náměstek pro dopravu.

„Zadal jsem na dozorčí radě dopravního podniku za úkol připravit variantu metra D, která bude mít pouze stanice na Pankráci a v Depu Písnice,“ potvrdil informace serveru Seznam Zprávy Dolínek.

Zastávka v polích

Vybudování šesti stanic, s nimiž se podle původního plánu počítalo, by se tak řešilo až dodatečně. Konkrétně se situace týká zastávky Písnice, Nové Dvory, na Olbrachtově, u sídliště Libuš, dále u Thomayerovy nemocnice a krčského nádraží.

Porovnání původního (vlevo) a aktuálního návrhu stanice Písnice.
Porovnání původního (vlevo) a aktuálního návrhu stanice Nemocnice Krč.

Přitom zastávka Depo Písnice, kterou by cestující jako jednu ze dvou stanic mohli využívat, leží v podstatě uprostřed polí. Město ale nabízí „záchranné“ řešení: postavilo by tam záchytné parkoviště, kde by lidé z blízkého okolí nechali svá auta a do centra by pokračovali právě metrem.

Momentálně se totiž nedaří vykoupit pozemky pro další stanice. A město podle Dolínka už nechce dále čekat. Praha má totiž už jen omezený čas, aby získala stavební povolení. Navíc se bojí, že by přišla o možnost čerpat dotaci z EU ve výši pěti miliard.

Rychlost především

„Chci už něco dělat, ne jen věčně čekat,“ řekl serveru Seznam Zprávy Dolínek. Neobvyklý záměr obhajuje také primátorka Adriana Krnáčová (ANO). „Chceme zprovoznit metro co nejrychleji. Prioritou je spojit periferii a centrum města,“ sdělila. Oba politici přitom dlouhodobě tvrdí, že chtějí s projektem nového metra začít ještě před volbami v roce 2018.

Zatím není jasné, zda se všechny stanice dostaví později, nebo půjde o trvalé řešení. „Vzhledem ke složitosti problematiky je posuzovaných variant několik. Zjišťujeme jejich finanční náročnost,“ uvedla serveru mluvčí pražského dopravního podniku Aneta Řehková. Vedení podniku se obává, že by se dodatečná stavba stanic mohla městu prodražit, kvůli čemuž chce zahájit jednání s magistrátem.

Podle Dolínka jsou však tyto obavy liché. „Naopak čím déle nějakou stavbu odkládáte, tím je dražší,“ tvrdí ke stavbě, která by podle posledních plánů měla vyjít na 51 miliard korun.

skŠárka Kabátová