Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Praha chystá systém tunelů dražší než Blanka. Už vybírá projektanty

Ekonomika

  8:42
PRAHA - Hlavní město začalo vybírat projektanty na nový systém tunelů v Praze, které povedou z Holešoviček přes Jarov směrem k Jižní spojce. „Blanka 2“ bude stát minimálně 50 miliard korun a oficiální název zatím nemá. Pražský náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) to uvedl pro Aktuálně.cz.

Výjezd z tunelového komplexu Blanka. foto:  František Vlček, MAFRA

V přípravách odkládaného projektu došlo nyní k důležitému zlomu. Hlavní město začalo vybírat projektanty, jasno chce mít do Vánoc, informoval Aktuálně.cz Dolínek. Bez nového vnitřního okruhu se Praha nemá šanci dostat z opakujících se dopravních kolapsů.

Cena soustavy tří ražených a hloubených tunelů podle něj vyjde metropoli na 50 miliard korun, tedy o 10 miliard více než tunelový komplex Blanka, přičemž Dolínek připustil, že by to mohlo být i víc. Na přípravu projektu chce město vyčlenit zhruba 80 milionů korun.

Trasa by měla vést od výjezdu z Blanky v Holešovičkách, dále pod Bulovkou (Bílou skálou) přes Balabenku a tunelem pod Jarovem až k Malešicím a Sídlišti Skalka, kde se napojí na Jižní spojku. Nový tunel bude i na Libeňské spojce.

Nejasná čísla

Další vedení podstatné a chybějící části vnitřního okruhu není zcela jasné. Projekty si musí podle informací serveru poradit s úsekem ulice Povltavská, přičemž se nabízejí tři varianty - tunel kombinovaný s vozovkou na povrch, dvoupatrový tunel nebo dvoupatrová silnice na povrchu.

„Ukazuje se, že dopravní systém je, než bude dokončený vnitřní okruh, disfunkční. Kdykoli se něco v ulicích Prahy opravuje, tak hlavně část města na pravém břehu Vltavy stojí a má zásadní dopravní problémy. Dokončení okruhu je nejlepší řešení,“ uvedl Dolínek pro Aktuálně.cz.

Nelze určit konečnou cenu projektu ani to, jak dlouho stavba potrvá. Reálně kreslit by se mělo začít nejdříve v letech 2017 a 2018. Příprava projektu pak zabere nejspíš rok a půl.

Celý proces by mohl trvat nejspíš sedm, možná i více, let, odhadl Ludvík Šajtar, šéf projekční kanceláře Satra, která má za sebou už existující komplex Blanka, pro Aktuálně.cz. Dolínek tvrdí, že by nový systém tunelů mohl být postaven během příštích deseti let.

Radní Dolínek se aktuálně zabývá i dostavbou metra D. V posledních dnech vyvolal pozdvižení návrhem na urychlení projektu výstavby metra tím, že by se nejprve stavělo bez stanic.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!